Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, May 24, 2008

Kod Kehidupan : Kod Pakaian Sekolah



MAAF INI BUKAN EDISI PORNO!
SILA BACA SECARA REFLEKTIF!

Tiba-tiba minda ini "teransang" untuk berbicara isu terbaru berkenaan pakaian pelajar-pelajar sekolah. Seperti biasa Buletin Utama TV3 malam ini memaparkan ulasan orang-orang berpengaruh berkenaan isu ini. Seperti yang aku jangkakan, samada dipihak Kementerian Pelajaran Malaysia, Polis dan orang perseorangan, bunyi komen mereka seolah-olah tidak bersetuju sangat dengan ledakan isu terbaru ini. Sekali dengar, pada aku tiada unsur "keprihatinan" dilahirkan oleh mereka terutama komen Ketua Polis Negara dan Menteri Pelajaran. Semuanya berfikiran dan memberikan respon "reaktif" bukan "reflektif".

Aku juga pernah berstatus pelajar sekolah dahulu. Nafsu memang tidak mengenal masa dan sesiapa. Tua atau muda. Memang manusia dilahirkan dengan hawa nafsu kerana ianya adalah satu "kenikmatan" yang tidak boleh dibeli dengan wang berjuta. Teringat aku kata-kata Ustaz dahulu bahawa perkara yang paling nikmat hidup di dunia ini adalah semasa "makan, buang air, tidur dan dot.dot.dot". Bezanya cuma "darjah frekuensi" untuk "mengawal dan melaras" nafsu masing-masing. Apatah lagi jika ianya berkaitan dengan "nafsu seks". Ianya memerlukan "penalaan dan penjajaran" yang lebih "mantap".

Melihat anak baju atau perkataan yang lebih "meransang" iaitu coli ("full cup" atau "half cup") atau "jaluran seluar dalam" pelajar-pelajar sekolah yang berkain biru ketat bukanlah sesuatu yang baru pada aku. Semasa bergelar pelajar sekolah dahulu, mata ini memang sentiasa jahat untuk meneropong bak kanta besar tembus cahaya. Segalanya "transparent" ditambah pula "imaginasi" yang merewang jauh. Memang "meransang", tetapi ianya sekadar santapan naluri dan tidaklah sampai ketahap "melampau" dengan membuat sesuatu yang diluar kawalan. Habis kuatpun bercerita dengan teman-teman sekutu yang berselera sama sambil ketawa berdekah-dekah.

Apa bezanya dengan zaman kini? Tidakkah pihak berwajib terfikir bahawa inilah "anai-anai" yang akan memakan tiang rumah secara senyap. Jangan anggap remeh isu ini atas alasan peribadi kita. Ingat! Isu pakaian menjolok mata anak-anak remaja bukan sesuatu yang baru. Lihat sahaja di pusat-pusat membeli-belah dan taman-taman rekreasi atau dimana-mana sahaja. Kita akan melihat anak-anak dara berseluar jeans ketat menampakkan "bontot yang membulat" dan "lurah depan yang mampat". Kita akan dapat melihat jeans cawat pendek yang apabila membongkok akan menampakkan seluar dalam yang berwarna-warni. Kita akan dapat melihat perut gebu dengan pusat bertindik apabila baju singlet tersingkap semasa menyisir rambut dengan penuh ghairah. Tidakkah jelas pada mata kita? Dimanakah permulaan kronologi kod pakaian ini? Sudah pasti ianya bermula daripada alam persekolahan. Mereka telah dilatih dan tiada siapa ingin mengambil peduli.

Kita sebenarnya tidak serius untuk melihat perkara ini secara reflektif. Sepatutnya, langkah-langkah kecil perlu diambil dari sekarang kerana zaman kini anak-anak kita "terlalu bebas untuk mengakses maklumat" seperti gambar dan video lucah percuma, pergaulan tanpa mengira batas antara lelaki dan perempuan. Setakat bertepuk bertampar, sudah dianggap normal dan tiada elemen bukan muhrim pada mereka. Adakah kita masih ingin menafikan perkara ini? Pihak berwajib lupa bahawa walaupun isu pakaian sekolah ini dilihat kecil tetapi kita tidak boleh menafikan bahawa ianya merupakan "PERANSANG KECIL" kepada jiwa remaja samada dipihak yang melihat dan tidak mustahil di pihak yang memakai. Sianak dara berbangga apabila ada mata anak teruna yang membulat dan mulut melopong melihat foto hidup separuh lucah yang bergerak galak.

Isu ini perlu dilihat secara komprehensif. Berhati-hatilah wahai pemimpin apabila memberikan komen dan respon anda. Mimik muka dan kenyataan Menteri Pelajaran sebagai "bapa besar" kepada institusi pendidikan sekolah pada malam ni benar-benar membuatkan aku naik angin. Salah seorang Menteri yang cukup aku tidak minat apabila beliau mengeluarkan kenyataan. Tidak perlu bersuara aku sudah boleh menjangkakan apa jawapannya. Maaf.

Siapakah yang ingin menafikan foto "candid" diatas? LIHATLAH!

Coretan "Anai-anai" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: