Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Sunday, June 15, 2008

Coretan Khas : Pujangga Kehidupan



Pagi ini tiba-tiba minda ini terfokus untuk memetik salah satu suis minda yang jarang aku terokai. Suis yang membuka peti prinsip dan falsafah tentang kehidupan. Bermain-main dengan bunga-bunga bahasa. Dahulu bahasa puitis memang menjadi makanan aku. Pantang jiwa tersentuh, pasti kertas dan pen akan aku capai. Aku akan terjemahkan perasaan dan fikiran aku melalui puisi yang memberikan kepuasan peribadi yang tidak terhingga.

Kali ini, aku kembali untuk bermain bahasa. Bahasa yang hanya boleh difahami oleh hati melalui kunci minda yang terbuka...

"Usah bimbang apa yang berada di penghujung jalan. Susurilah lorong perjalanan kita dengan penuh keyakinan. Pasti sinar akan muncul atas ketentuan. Menerangi seluruh ruang fikiran dan perasaan"

"Usah menyalahkan takdir atas lorong yang kita susuri. Takdir adalah dua ketetapan untuk kod kehidupan kita. Kita yang memilih lorong kanan atau kiri. Setiap lorong kita akan tetap diuji. Maka, terimalah ujian dengan fikiran, perasaan dan semangat yang waja"

"Kita selalu melihat diri kita melalui kacamata orang lain. Kita gagal untuk melihat diri kita sendiri. Lihatlah diri dari dalam dan bukan dari luar"

"Kita hanya melihat apa yang ingin kita lihat. Hanya melihat pintu tetapi gagal melihat apa yang berada disebalik pintu"

"Kehidupan memerlukan imaginasi. Imaginasi akan memberikan kita semangat untuk terbang di awangan tetapi kaki masih berpijak di bumi nyata. Pasti kita akan menguasai ruang"

"Kehidupan kita memerlukan keseimbangan. Baik-buruk, suka-duka, gembira-sedih sentiasa berpasangan. Ianya sentiasa mengalir dalam darah kita. Hanya kefahaman untuk melihat "sesuatu disebalik sesuatu" akan membuat kita terus tersenyum melangkah ke hadapan"

Coretan "Tersirat" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

1 comment:

Anonymous said...

abg, nice sgt coretan pujangga kehidupan.. mmg mendalam. dan adik dpt faham bila baca dgn hati