Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, November 8, 2008

Edisi Khas : ICU Politik Wang UMNO


KUALA LUMPUR 7 Nov. – Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail meminta pucuk pimpinan UMNO segera menyelamatkan parti itu daripada kehancuran berikutan berleluasanya politik wang pada pemilihan sekarang yang disifatkan paling serius dengan lebih 900 aduan telah diterima setakat ini.

Menurut Tengku Ahmad Rithauddeen, beliau sudah pun berulang kali melaungkan amaran mengenai politik wang, malangnya lebih banyak aduan diterima kali ini berbanding pemilihan UMNO empat tahun lalu.

Apabila aku terbaca sahaja laporan berita terkini diatas, perutku mulai rasa bergelodak. Nafas mulai sesak. Darah mulai menyirap. Sisa toksid badan telahpun sampai di kerongkong. Hendak termuntah. Aku meluat sangat dengan karenah pemimpin-pemimpin UMNO dan orang-orang Melayu yang terus leka bergelumang dalam kolam nanah penyakit rasuah yang berbau hanyir. Sudah acapkali aku menulis dengan nada sinis dalam blog aku ini . Penat dan lelah rasanya ingin menulis dan membebel lagi.

Berita Perdana TV1 malam ini melaporkan aduan politik wang terbaru berlaku di Kota Bharu, Kelantan. Abang ipar aku yang merupakan orang kuat Pemuda UMNO, Bahagian Kota Bharu pernah bercerita bahawa gejala politik wang ini telahpun berleluasa sejak sebelum Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu. Kesahihannya memang jelas tetapi seperti biasa tindakan undang-undang berasaskan bukti hanya akan diambil selepas siasatan menyeluruh dijalankan yang berkemungkinan besar tiada noktah.

Apabila mendengar komen pemimpin-pemimpin yang bak lahar gunung berapi yang cepat sejuk, aku sendiri sebenarnya sudah muak dan masih lagi was-was dengan komitmen mereka untuk membenteras gejala rasuah dan politik wang. Ini bukan cerita baru, malah telah berzaman kita mendengarnya. Bagi aku ianya sudah menjadi barah yang sudah sampai ke tahap kronik. Sudah boleh dianggap penyakit yang memerlukan rawatan "Intensive Care Unit (ICU)".

Walaupun berapi dan berasap Pemimpin No. 1 dan 2 UMNO bercakap, ianya umpama masuk telinga kanan, keluar telinga kiri kepada orang-orang Melayu. Mengelabah Pemimpin No.2 UMNO bercakap semalam merayu pemimpin-pemimpin UMNO agar muhasabah diri. Pantang ditayang wang ringgit, mata hitam bertukar menjadi merah mengalahkan Pontianak Harum Sundal Malam. Aku masih tertanya-tanya apakah kaedah dan pendekatan paling sesuai untuk mencantas gejala paling hina ini? Adakah proses revolusi kepimpinan perlu dilakukan terhadap parti UMNO?

Bulan Mac tahun hadapan, Perhimpunan Agong Pemilihan Pucuk Kepimpinan Tertinggi UMNO akan berlangsung. Adakah pencalonan akar umbi Bahagian UMNO seluruh negara terhadap barisan kepimpinan tertinggi UMNO mengikut hirarki kuota akan diterjemahkan dalam Perhimpunan Agong nanti? Sama-sama kita tunggu dan nilaikan.

Aku masih kuat beranggapan bahawa politik wang pasti akan berlaku untuk jawatan Timbalan Presiden, Naib Presiden, Ketua Pemuda, Ketua Wanita dan tidak kurang juga Majlis Tertinggi sekiranya Lembaga Disiplin UMNO tidak mengambil langkah drastik yang lebih berani, pantas dan tegas.

Jika beginilah tabiat hodoh yang dipamerkan oleh pemimpin-pemimpin kecil dan besar UMNO, aku percaya Pilihanraya Umum Ke-13 nanti akan menjadi Pilihanraya yang akan menghantui UMNO dan Barisan Nasional (BN) selama-lamanya. Rakyat kini semakin bijak memerhati dan menilai. Hanya menanti detik dan waktu yang sesuai untuk menghadiahkan sekali lagi Mega Tsunami dan Mega Taufan. Rakyat inginkan pembaharuan bukan hanya sekadar cakap berdegar-degar untuk enak telinga mendengar.

Amerika Syarikat kini telahpun menerima kejutan dengan pemilihan Barack Obama, Presiden Kulit Hitam Pertama dalam tempoh 232 tahun. Tidak mustahil Malaysia akan menerima tempias arus transformasi demokrasi dengan Perdana Menteri Malaysia Pertama yang lahir dari Parti Pembangkang.

Fikirkanlah wahai pemimpin-pemimpin Melayu UMNO disudut fikiran yang paling rasional. Selamatkan parti UMNO sebelum rakyat (orang Melayu) sendiri menenggelamkannya bagi tujuan "kesedaran".

Coretan "Meluat" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong, Selangor

No comments: