Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, December 26, 2009

Pra Kembali Ke Sekolah 2010

26 Disember 2009

Kos membeli buku sekolah Abang (Zuhairi Razi) RM150.80, buku sekolah Adik (Nur Amira) RM85.60, pakaian, kasut dan peralatan sekolah hampir mencecah RM300. Apabila bermula sesi persekolahan, menanti pula yuran pendaftaran "itu dan ini" berjumlah RM XXX. Bak kata nenek aku, segala macam "duit nenek moyang" kena dibayar.

Kos pembelajaran dan pendidikan formal yang tidak boleh dielakkan. Mampu mencecah ribuan ringgit setiap kali sesi baru persekolahan bermula. Itu baru dua orang anak.

Tentu membebankan bagi keluarga yang mempunyai ramai anak-anak yang bersekolah. Harga buku dan peralatan sekolah tetap sama. Mana ada buku dan peralatan sekolah yang bergred B, C, D atau E. Semuanya gred A yang baru dan berbau wangi.

Ditambah pula sekarang, kita disuapkan dengan pelbagai rekabentuk kelengkapan sekolah. Pensil tekan, pelekat berwarna, pen bersinar, pemadam berjenama, plastik buku mudah pasang dan sebagainya. Mahu kita mengaru kepala dan rambang biji mata melihatnya. Rasa ingin pula aku kembali ke sekolah dengan kelengkapan yang amat mengujakan.


Rakaman "Serba Baru" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong, Selangor

1 comment:

Nia said...

seb baek buku teks da x payah bli....