Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, December 5, 2009

Edisi Khas 22: Slogan 1Malaysia dan 1001 Kisah


Apa yang kita faham tentang falsafah, prinsip dan konsep "1Malaysia" yang diwar-warkan oleh kerajaan? Perkara barukah ia atau perkara yang hanya sekadar "diperbaharui".

Beberapa peristiwa dan pengalaman hidup tiba-tiba memetik suis fikiran aku untuk mengomel perkara ini. Berikut adalah sebahagian senario yang membuat aku termenung sejenak:

Semasa aku menghadiri Latihan Pengurusan dan Kepimpinan baru-baru ini, penceramah yang telahpun memanjat usia hampir 6o tahun memaklumkan bahawa dahulu bapanya yang berbangsa Cina tidak pernah bimbang sekiranya beliau merayap disekitar kampung. Ini adalah kerana bapanya pasti bahawa jiran tetangganya yang bernama Pak Mat, Pak Dollah dan Pakcik Gopal sentiasa mengambil berat dan mengambil kisah perihal anak-anak jiran tetangga.

Seketika semasa membaca ruang borak dalam Facebook, aku tertarik dengan pengalaman seorang rakan yang telah menyentuh naluri keibuannya apabila anaknya diberikan plastik pelindung oleh seorang budak berbangsa India ketika berteduh daripada hujan lebat disebuah gerai India.

Bagi aku, selain daripada peristiwa di atas, prinsip, falsafah dan konsep 1Malaysia harus menjangkau lebih jauh. Aku tertanya-tanya adakah ianya sekadar slogan politik bermusim?

Aku bingung kerana sehingga kini masih lagi kedengaran isu-isu "perkauman" yang tidak dinafikan masih lagi wujud yang menjadi virus kepada falsafah 1Malaysia seperti senario di bawah:

Pengambilan pekerja disesetengah organisasi yang jelas melambangkan sentimen perkauman seperti "mesti FASIH berbahasa Mandarin" sebagai syarat asas untuk ditawarkan pekerjaan. Jika organisasi yang berkepentingan Melayu mengeluarkan kenyataan "mesti FASIH berbahasa Melayu", agak-agak apakah implikasinya? Pasti, didada akhbar akan terpapar kenyataan Melayu mengamalkan perkauman. Adakah ini Falsafah 1Malaysia yang ingin kita perjuangkan?

Terdapat peristiwa panel penemuduga menolak mentah-mentah calon-calon yang memakai "tudung" dengan dialog yang memalukan kerana beranggapan calon-calon yang bertudung tidak sesuai dengan nilai budaya organisasi. Adakah ini Falsafah 1Malaysia yang ingin kita pegang?

Pengambilan kakitangan yang tidak melambangkan keseimbangan bangsa di Malaysia. Jawatan tertentu terutama "Pengurusan" hanya akan dikhaskan kepada bangsa tertentu? Organisasi dan perniagaan jenis apakah yang mengamalkan diskriminasi seumpama ini? Adakah ini Falsafah 1Malaysia yang ingin kita agungkan?

Penilaian prestasi kerja dan hubungan kakitangan yang berasaskan bangsa. Bangsa lain akan ditekan dan dimomokkan. Apakah ini Falsafah 1Malaysia yang ingin kita junjung?

Pasti banyak lagi peristiwa dan 1001 kisah benar yang dianggap kecil tetapi berlawanan dengan Falsafah 1Malaysia. Ini bukan kisah dongeng. Sebahagiannya adalah pengalaman aku sendiri dan rakan-rakan. Inilah yang harus kerajaan kita lihat dengan segera dalam sudut penterjemahan 1Malaysia. Usah berbuih mulut mencanangkan kita berbangga dengan pengisian 1Malaysia jika realitinya HAMPAS kerana dijangkiti virus senyap.

Coretan "Sawo Matang" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong, Selangor

1 comment:

Nia said...

Memang melayu mudah lupa dan aku pernah lupa yang aku dan rakan2 seperjuangan yang telah meninggalkan syarikat kerana tidak mampu menangani tekanan diskriminasi....

& aku simpati pada diriku sendiri, yg telah di jajah mental & fizikal di bumi ku sendiri... akhirnya ku kecundang jua...setelah puji2an melangit...di gelar anak emas oleh teman2 yang menyangka aku benar-benar di sayangi boss...rupanya ada udang di sebalik batu...aku di perkotak katikkan...menjadi hamba tebusan..bangsa lain berpoya2 di pejabat...tapi aku yg workoholic & sanggup buat apa saja..melakukn 2kerja di dlm waktu yg sama...sedangkn ada tanggungjwp yg lebih penting telah aku abaikn selama ini....