Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Wednesday, August 15, 2007

Nukilan Khas : Puisi Kemerdekaan 2007

...Agak lama juga aku cuba "meredah" dan "meneroka" ceruk pemikiran "paling dalam" untuk mencari "suis" penulisan kreatif yang agak jarang aku "petik". Walau bagaimanapun, apabila suis dah "on", fikiran dan perasaan aku mula "terbang". Cukup indah apabila dapat kembali bermain dengan "bunga-bunga bahasa". Terasa sejuta kepuasan. Inilah kekuatan aku pada era 1990an. Sekarang ini lebih fokus kepada penulisan komentari (lebih gemar).

Mengulangi sejarah penulisan Puisi Kemerdekaan seperti pada tahun 2003 bukanlah mudah. Apatah lagi aku harus memastikan agar Puisi Kemerdekaan 2007 (era emas) lebih mantap dan padat dengan mesej. Kandungan dan terjemahan perasaan dan fikiran aku perlu selari dengan tema "emas" sejarah kemerdekaan negara. Jika Puisi Kemerdekaan Tahun 2003 aku boleh hasilkan dalam tempoh yang singkat, kali ini tidak. Hati aku tergerak untuk membuat sedikit "kajian" berkenaan "sejarah emas kemerdekaan" agar dapat menghasilkan Puisi yang lebih "berisi".

Bagi tujuan "gempak" awal sebelum karya aku ini dipaparkan melalui media massa (kalau Penerbit tertariklah...) berikut adalah sedikit petikan Puisi yang aku hasilkan untuk makluman rakan-rakan blog... :-)

Puisi Kemerdekaan 2007

Tema: Detik-detik Erti Kemerdekaan

i) Detik Erti Kesedaran

Tahun 1946 Detik Permulaan
Kebangkitan Rakyat Menolak Penjajahan
Lahirnya UMNO Teras Perjuangan
Pemimpin Melayu Serlahkan Kekuatan

...............
...............

Nota: Ada 5 detik kesemuanya...nantikan nukilan penuh pada 31hb Ogos 2007.


Nukilan Khas:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: