Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, October 27, 2007

Kod Kehidupan : Keperluan Asas Yang Terabai

PM marah -- Insiden 2 anggota polis mati ditembak penjenayah di Sungai Buloh

KUALA LUMPUR 26 Okt. – Polis akan menjalankan siasatan dalaman bagi mengenal pasti sama ada serbuan antidadah di sebuah rumah di Sungai Buloh malam tadi yang menyebabkan dua anggotanya mati ditembak penjenayah, dibuat mengikut prosedur atau sebaliknya.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, antara perkara yang diteliti dalam siasatan itu termasuk aspek pemakaian baju kalis peluru dan siapa komandan yang memberi arahan.

“Saya kena jalankan pemeriksaan terlebih dahulu. Ini termasuk siapa komandan yang beri arahan dan banyak perkara lagi,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran Hari Masyarakat Bersama Polis 2007 di Balai Polis Sungai Besi di sini, hari ini.

Di Pulau Pinang, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi marah dan kecewa dengan insiden tersebut

Kod Mesej:
Apa nak jadi? Itulah persoalan yang berlegar difikiranku apabila berita pilu yang terbaru ini aku baca. Ingat ini zaman bermain "combat" yang hanya berpelurukan buah "ceri" ke! Ingat ini filem "Rambo" ke!

Dimanakah prosedur dan polisi kepolisan dalam melaksanakan operasi merbahaya. Dimanakah sifat "sensitif" pegawai atasan? Nyawa manusia dibuat main-main. Cukup kecewa.

Seperti biasa, bila sudah terantuk baru nak tergadah. Seribu Kertas Siasatan dan analisis akan dikeluarkan oleh pihak-pihak berwajib bagi menyedapkan hati. Setakat mana keterbukaan dan ketelusan siasatan, sentiasa menjadi tanda-tanya yang tiada noktah.

Jika pesawat pejuang yang berharga berbilion RM, kapal selam, kereta kebal dan sebagainya mampu dibeli untuk kegunaan anggota-anggota keselamatan, mengapakah baju kalis peluru tidak mampu dibeli? Cukup membebalkan fikiranku. Ini soal "keperluan asas" anggota-anggota keselamatan yang perlu diambil berat tanpa kompromi. Beli sahajalah walaupun harganya berjuta ringgit. Sudah pasti anggota-anggota keselamatan akan menggunakannya sepanjang masa bukan seperti kapal terbang pejuang yang hanya gah terbang diangkasa raya.

Cukup marah dengan budaya tindakan yang terlalu "reaktif"... :-(


Kod "Reaktif" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

2 comments:

Cinta Hawa Couture said...

Salam,

Encik zamer ,

First time visit your blog with afiza , impress me .do visit my blog www.nurhaslinas.blogspot.com

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Waalaikumusalam,

Thanks Haslinas...Selamat Membaca dan Berfikir..Blog u...Wow! berwarna-warni...:)