Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, October 6, 2007

Kod Kehidupan : Teknologi vs Keajaiban

Senario:

KUALA LUMPUR 5 Okt. – Dalam tempoh 36 jam antara pukul 8 malam Rabu lalu hingga 8 pagi hari ini, pasukan perubatan Institut Jantung Negara (IJN) telah melakukan pembedahan selama 22 jam untuk menyelamatkan nyawa Tee Hui Yee, gadis yang bergantung nyawa kepada jantung mekanikal sejak setahun lalu.

Beberapa jam selepas selesai menjalani pembedahan pemindahan jantung yang didermakan oleh keluarga remaja Melayu berusia 15 tahun dari Sitiawan pada pukul 9.05 pagi semalam, tubuh Hui Yee menunjukkan penolakan terhadap jantung tersebut.

Pasukan perubatan IJN menimbangkan beberapa pilihan tetapi lewat petang semalam mereka membuat keputusan untuk mencari jantung baru bagi menggantikan jantung remaja lelaki dari Sitiawan itu yang meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya.

Kod Mesej:

Seketika selepas membaca berita mutakhir ini, fikiranku dijentik oleh satu persoalan yang membuka ruang kesedaran paling subjektif.

Kesimpulan yang aku perolehi adalah kita hanya berusaha dalam skop sempit teknologi perubatan tetapi ada kuasa yang MAHA BESAR yang menentukan hasil usaha canggih kita.

Aku tertanya-tanya, apakah kod mesej yang ingin disampaikan apabila jantung baru yang diterima menunjukkan "penolakan" yang ketara oleh tubuh badan Hui Yee. Ya, aku pasti dan sedar, inilah keunikan ciptaan Allah SWT yang mencipta manusia dengan penuh keajaiban.

Manusia dicipta dengan setiap organ badannya dihubungkan antara satu sama lain. Otak, buah pinggang, hati, jantung, paru-paru dan segala bentuk organ ciptaan unik dalam tubuh badan umpama satu "unit" yang sentiasa "berhubung". Organ-organ ini umpama ahli keluarga yang sentiasa "bekerjasama", "memahami, dan "saling bantu-membantu" tanpa sesaatpun cuai. Ianya bukan sekadar urat nadi yang berlingkar dan darah merah yang mengalir. Kehadiran "organ angkat" didalam tubuh badan gadis ini mungkin satu "kejanggalan" kepada organ-organ lain. Umpama "orang luar" yang bertandang ke rumah kita dan terus berlegar seolah-olah "rumah sendiri". Pastinya kita akan merasa kurang selesa.

Adakah bisa organ-organ badan yang lain menerima "organ angkat" sekiranya manusia dicipta "unik" untuk diri mereka sendiri? Inilah persoalan yang bermain difikiran aku. Aku percaya bahawa disamping teori dan kecanggihan teknologi perubatan, pasti ada unsur-unsur "unik" yang tidak mampu dirungkai oleh pemikiran biasa.

Walaupun telah terbukti pemindahan organ hati, buah pinggang, tangan, kaki dan sebagainya telah membuahkan hasil tetapi aku pasti kejayaan ini bukanlah ideal. Penerimanya pasti akan menjalani rawatan susulan "seumur hidup" dan menelan segala macam jenis ubat. Inilah hakikat yang harus kita terima bahawa sememangnya manusia dicipta adalah "unik" untuk tubuh badan mereka sendiri. Seumur hidup penerima akan mengalami kesan psikologi dan emosi. Mustahil penerima boleh mengaturcara minda (otak) untuk menganggap "organ angkat" seperti "organ sendiri".

Pemindahan organ jantung adalah sesuatu yang amat besar dan luar biasa dalam sudut perubatan. Ianya umpama mengubahsuai "litar suis utama" bekalan elektrik di rumah kita. Tidak berfungsinya suis utama bermakna segala aktiviti di dalam rumah akan terhalang.

Adakah organ-organ tubuh badan Hui Yee akan "bersepakat" untuk menerima "pemimpin baru" untuk kali kedua. Inilah tempoh kritikal yang perlu dihadapi oleh Hui Yee dan ahli-ahli perubatan.

Walaupun Hui Yee diberikan peluang kedua untuk meneruskan hidup selepas setahun bergantung kepada jantung mekanikal, ianya bukanlah "senyuman" untuk kita berbangga dengan kecanggihan teknologi perubatan. Kebijaksanaan kita hanyalah "usaha dan ikhtiar" yang tidak mampu menandingi keajaiban ciptaan dan kekuasaan Allah SWT.

Apakah kod mesej seterusnya yang akan disampaikan? Jika jantung penderma seorang remaja berketurunan Melayu gagal serasi, adakah jantung penderma seorang berketurunan Cina mampu diterima oleh Hui Yee?

Kod mesej yang dinanti untuk menimbulkan seribu lagi kod persoalan...


Kod "Subjektif" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: