Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Wednesday, December 31, 2008

Makna Tahun Baru 2009?


Catatan ini melengkapkan 64 siri coretan dan nukilan aku untuk tahun 2008. Hanya kurang 3 siri berbanding pada tahun 2007. Bukan tujuan akupun untuk memecahkan rekod. Menulis bukan kerana wang tetapi menulis mengikut "gerak hati dan naluri".

Tepat jam 11:59:50pm, ulat-ulat manusia yang berlonggok ditempat-tempat tertentu mulai membilang angka sepuluh (10) ke angka satu (1) umpama kanak-kanak taska yang baru belajar mengira. Itulah budaya kita setiap kali menjelang Tahun Baru. Menciplak budaya barat yang kelihatan gah pada mata dan minda kita.

Aku tidak berniat untuk membebel. Silap bebel kena gam pulak blog aku ni. Marilah kita menilai apakah MAKNA TAHUN BARU disudut pemikiran reflektif aku.

MAKNA TAHUN BARU?

Buat Anak Kecil
"Ada Bunga Api...cantik....berwarna-warni"

Buat Remaja Terpesong
"Boleh berpoya-poya sehingga awal pagi sambil menonton konsert percuma...sambil berkepit atas bawah antara lelaki dan perempuan...lepas tu bersepah "sarung plastik kecut" disebalik pohon-pohon renek dan sampah-sarap di belakang lorong..."

Buat Orang Miskin
"Apa ke jadahnya perabih duit bakar bunga api...elok duit tu lambakkan kat orang-orang miskin derita yang saban minggu dipaparkan melalui rancangan Bersamamu TV3....tajaan beras APA? Beras Basmathi Faiza..."

Buat Pekerja
"Yahoooo...esok tak kerja...boleh tidur sehari suntuk..."

Buat Peniaga
"Haiyaa...sudah Tahun Baru ka? Harga barang jangan bagi barulah...ini gua jual stok lama..."

Buat Orang Politik
"Alamak..tahun 2009 ni ekonomi tak okey lagi...kena cari "side income" ni..."

Buat Orang Akademik
"Apa ya kajian terbaru yang boleh buat aku naik pangkat ni? Kajian ilmiah melambak tetapi isu lapuk masih diulang tayang..."

Buat Aku
"Tahun Baru yang baru hanya pada angka...baru yang sebenarnya lama...lama dari segi pemikiran dan budaya...baru pada slogan tapi lama disegi pelaksanaan..masih dok kat takuk lama dan tak pernah diperbaharui..." Akupun dah pening ni...baru...lama...baru...lama...&%^$#$%$#()*&?????..."

SELAMAT TAHUN BARU 2009!

Coretan "Penutup Tirai 2008" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong, Selangor

2 comments:

Anonymous said...

It seems a little more than I need to check the information, because I was thinking: Why does not my GLOG these things!

Anonymous said...

Good Blog, I think I want to find me, I will tell my other friends, on all
fishing net factory