Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, March 28, 2009

Memori Khas SMTJB..."Back To The Future III"

Kembali ke zaman silam...1986-1987...

Bangunan Utama SMTJB yang masih kekal rupa bentuknya walaupun sudah 22 tahun berlalu. Masih teringat aku dan rakan-rakan berkumpul diteres bawah bangunan sambil menunggu giliran mengambil keputusan SPM 1987. Riuh dan meriah bagai pesta. Kelesuan semalaman menaiki keretapi kelas 3 dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru terasa terubat apabila kembali bertemu rakan-rakan dan adik-adik junior yang silih berganti mengucapkan tahniah. Adik-adik junior yang bersidai di koridor sambil memerhati kami di bawah. Senario yang sama aku lakukan semasa memerhatikan abang dan kakak senior mengambil keputusan SPM 1986. Kini, giliran aku pula mencipta dan meninggalkan sejarah. Cukup unik.



Makmal Sains yang membuatkan mata aku layu sambil menongkat dagu terutama sewaktu subjek Fizik dan Kimia. Bagai irama lagu yang melenakan apabila cikgu membebel di hadapan. Bangku bulat keras yang masih mengekalkan identitinya di bilik makmal. Teringat penunu bunsen, buret, pipet, iodin, kuprum, zink, fotosintesis, H2O, CHO, UFO dan entah apa-apa lagi...dah lupa. Seperti dijangka, hanya satu subjek Sains iaitu Biologi sahaja mampu aku catatkan keputusan terbaik iaitu Kredit 3. Subjek Fizik dan Kimia hanya kepujian dan lulus paras hidung. Okaylah tu...



Dewan Makan Asrama yang kelihatan lebih cantik susun-atur dan warnanya berbanding 22 tahun dahulu. Teringat semasa Jamuan Akhir Tahun. Aku dan rakan-rakan akan bergaya sakan dengan kemeja dan tali leher yang adanya sekadar dipinjam daripada rakan-rakan yang agak mewah. Aku dan rakan-rakan akan dijamu dengan makanan yang lebih menyelerakan berbanding hari-hari biasa.



Cikgu Sazaliah (guru kelas 4P2) dan Cikgu Fatima (guru kelas 5P2) yang masih lagi kekal di SMTJB selepas 22 tahun berlalu. Dahulu guru biasa kini sudah bergelar Guru Penolong Kanan. Guru yang aku jangka telahpun menghampiri umur 50 tahun. Cepat rasanya masa beredar. Akupun kian memanjat usia.


Catatan "Back To School" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong, Selangor

No comments: