Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, July 4, 2009

Kod Kehidupan: Persepsi Wanita Perokok


Sudah empat(4) bulan aku tidak berbicara di bawah ikon "Kod Kehidupan". Terlalu teruja sangat dengan Edisi Khas yang sarat dengan isu-isu semasa, lapuk dan basi sehingga lupa untuk menyentuh ikon penulisan yang lain. Kadangkala terasa lemas pula menulis topik Edisi Khas. Maklumlah menulis dengan perasaan yang berbaur. Melempiaskan rasa hati yang geram, cuak, muak dan bosan.

Malam ini fikiran aku tiba-tiba tergerak untuk menyentuh topik Kod Kehidupan manusia yang kini kian menjadi "trend" dan budaya kaum wanita di Malaysia.

Baru-baru ini aku terserempak dengan rakan sepejabat perempuan yang sedang leka merokok diruang yang menjadi "port" perokok-perokok tegal iaitu di tangga yang kotor dan tersembunyi. Ini bukan kali pertama aku melihat perempuan merokok. Malah sudah kerap aku melihat. Di jalanraya dalam perjalanan menuju ke pejabat diawal pagi, kadangkala mata aku terpaku menatap pemandu wanita yang mengeluarkan tangannya yang cantik dan halus tetapi cacat dengan kepitan batang rokok dicelah jari.

Mindanya kelihatan agak kosong memikirkan sesuatu sambil bibir kering dan hitam menghembuskan asap rokok. Raut muka yang agak kasar. Apakah yang difikirkan wanita perokok ini? Mungkin bosan dengan kesesakan lalulintas, lantas rokok menjadi alat membebaskan tekanan.

Apabila aku melihat wanita perokok (terutama orang Melayu), hati aku seolah-olah menghantar signal "negatif" ke fikiran yang sukar dielakkan. Adakah aku cenderung berfikiran negatif kerana aku tidak merokok? Apakah bezanya lelaki perokok dan wanita perokok? Aku boleh bergaul dan berbual dengan rakan-rakan lelaki perokok tanpa meninggalkan persepsi negatif. Kenapa wanita perokok fikiran aku disebaliknya pula?

Aku sukar menerima "trend" wanita yang merokok. Persepsi aku mengatakan bahawa wanita perokok adalah golongan yang berjiwa bebas, kurang beretika, sukar dikawal, pemberontak, ganas, brutal, sombong, pemilih, bercitarasa tinggi, berlagak dan sebagainya. Mungkin aku agak keterlaluan dalam berfikiran secara REFLEKTIF tetapi inilah hakikat pemikiran dan persepsi aku.

Apakah nikmatnya menjadi perokok? Terkenang aku masa zaman kanak-kanak dahulu. Atuk pelik kerusi rotannya semakin ronggak dengan kesan guntingan. Rupa-rupanya aku dan bapa saudara aku yang menterjemahkan unsur-unsur "vandalism" kala itu telah menjadikan kerusi rotan sebagai bahan untuk menghembus asap dibibir. Apabila Atuk mengetahui, bukan nikmat asap yang diperolehi tetapi nikmat birat libasan tali pinggang Atuk yang singgah dikaki. Pengajaran yang cukup bermakna untuk mengelakkan aku menjadi seorang perokok.

Coretan "Perokok Kekok" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong, Selangor

No comments: