Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Sunday, March 9, 2008

Edisi Khas : Pasca Pilihan Raya Umum Ke-12...Tsunami Politik

Apakah perkataan yang paling sesuai untuk menggambarkan keputusan Pilihanraya Umum Ke-12 semalam? Mataku seolah-olah mengerti untuk sabar menunggu sehingga tamat siaran PRU, ASTRO AWANI pada jam 3:30 pagi.

Seperti yang aku nyatakan dalam dua (2) Edisi Khas sebelum ini, aku bukanlah pengikut setia iklim politik Malaysia. Sekadar pemerhati yang "reflektif" kepada situasi semasa. Apabila melihat satu-persatu pemimpin-pemimpin gergasi BN (UMNO, MCA, MIC & Gerakan) tumbang ditangan lawan yang sebahagiannya hanya berumur "setahun jagung", aku tertanya-tanya apakah mesej yang rakyat ingin sampaikan kepada kerajaan pemerintah?

Parti-parti Pembangkang bukan menang dengan majoriti tipis yang boleh mencetuskan pelbagai teori subjektif. Ianya jelas menunjukkan persaingan yang "terhebat". Sepanjang tujuh (7) jam aku terpaku dihadapan TV, kebanyakan kawasan yang dimenangi oleh BN walaupun menampilkan "muka gergasi", ianya mencatatkan jurang majoriti yang begitu tipis. Mencerminkan satu lagi mesej rakyat kepada wakil rakyat dan kerajaan. Bagi yang mengekalkan kemenangan, mereka hanya tersenyum "sumbing". Darah tentu mengepam kencang ke jantung mereka kerana kerusi kini semakin membara hangatnya.

Keputusan Pilihan Raya Umum Ke-12 seolah-olah "SERI' kepada Parti Pemerintah dan Parti Pembangkang. Lupakan sejenak perkataan "BN MENANG MAJORITI MUDAH". Perkataan yang perlu ditonjolkan kini adalah "BN HILANG MAJORITI DUA PERTIGA". Penubuhan kerajaan seolah-olah hilang serinya kerana kejayaan BN hanya dibantu oleh negeri-negeri yang "kurang popular" iaitu Negeri Sembilan, Pahang, Melaka, Perlis, Terengganu, Johor, Sabah dan Sarawak. Diantaranya adalah negeri-negeri "miskin" yang kelihatan masih dahagakan pembangunan fizikal dan rakyatnya masih belum "terakses" dengan maklumat terkini. BN perlu berhati-hati dengan beberapa negeri yang dikuasai kerana ianya tidak menunjukkan kemenangan mutlak. Negeri Sembilan dan Pahang mungkin menjadi negeri kritikal pada Pilihan Raya Umum akan datang.

BN "GAGAL" memerintah negeri-negeri yang "kaya dan popular" iaitu Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Nampaknya negeri-negeri sebelah pantai barat begitu "bersepakat menolak" parti pemerintah. Satu kebetulan politik yang amat "UNIK" dan menarik untuk dianalisa oleh pemerhati dan tenaga akademik politik. Negeri-negeri yang stabil pembangunannya telah menghadiahkan "mega tsunami" terhebat dalam sejarah politik Malaysia. Negeri Sembilan, Pahang dan Johor sedikit sebanyak telah terkena tempias ombaknya, cuma tak cukup deras. Aku sendiri seolah-olah terpukau dengan "arus deras" yang melanda negeri-negeri berkenaan yang di luar senarai hitam. Pemerhati politik hanya menumpukan negeri Perlis (perpecahan di saat-saat akhir) dan Kelantan (kempen GAH menawan semula). Rupanya meneropong di tempat yang salah. Seumpama ada kuasa "ajaib" yang amat sakti yang mempengaruhi undi rakyat dalam Pilihan Raya kali ini. Cukup pelik!

Pada aku inilah keputusan yang mencerminkan betapa rasionalnya pemikiran dan perasaan rakyat. Budaya pemikiran rakyat kini telah berubah. Rakyat yang kita kategorikan "atas pagar" mungkin kini telah turun dari pagar dan berpijak di bumi nyata. Mereka rela mengambil "risiko" berbanding hanya enak mendengar cerita dongeng sejak zaman-berzaman sambil mencangkung di atas pagar. Ini bukan lagi zaman "penjajahan dan perjuangan" atau zaman "membalas budi" tetapi adalah zaman yang begitu "realistik" kepada ideologi kebebasan politik. UMNO tidak boleh lagi memomokkan rakyat dengan mengulangi skrip dan dialog sama yang mungkin telah "lapuk" kepada generasi muda kini. Inilah yang perlu dinilai oleh pemimpin-pemimpin BN terutama UMNO sebagai parti pemimpin.

Aku amat pasti bahawa parti BN yang menjadi pemerintah kerajaan pusat dan beberapa "negeri kerdil" tidak akan tidur lena apabila Dewan Rakyat dan Dewan Negara memulakan penggal persidangannya. Pastinya juga nanti wakil rakyat Parlimen BN tidak lagi sesuka hati "ponteng" daripada menghadiri persidangan seperti penggal-penggal yang lalu. Kelak nanti polisi dan dan dasar kerajaan sukar diluluskan oleh Parlimen. Kenalah terima kenyataan bahawa BN bukan lagi memonopoli keputusan dengan hanya memejamkan mata. Pasti kerajaan atau BN berada di dalam situasi yang sukar untuk melawan arus suara kebangkitan wakil rakyat Parlimen parti Pembangkang yang kini "lantang berhemah". Aku cukup gemar apabila mendengar Karpal Singh, Lim Kit Siang dan Tan Seng Giaw berhujah. Hujah yang begitu realistik. Tidak seperti hujah pemimpin kerajaan yang seumpama "robot". Cuma, aku berharap tiadalah budaya persidangan yang baru di Malaysia seperti peristiwa baling-membaling kerusi dan meja serta bertumbuk sakan di dalam Dewan seperti sebahagian negara di dunia.

Satu peralihan "budaya kepolitikan" yang menarik untuk disaksikan untuk tempoh empat (4) tahun akan datang. Kini, tiba masanya parti-parti politik dan pemimpin-pemimpin merealisasikan manisfesto yang diwar-warkan. Rakyat secara keseluruhannya tidak perlu dihukum gara-gara perubahan iklim politik ini. Ini bukan lagi zaman "Pak Turut" yang bila "diurut" akan "mengikut". Bukan seperti ikon Bank Rakyat..."SAYA MESTI PILIHHHH...." Tahun 2008 adalah tahun eksperimen. Empat (4) tahun lagi, jika tidak betul caranya samada dipihak BN atau Parti Pembangkang, pastinya rakyat akan melaungkan ikon Suara Rakyat...SAYA MESTI TUKARRRR"...

Inilah proses demokrasi..."Kepimpinan Rakyat untuk Rakyat..."

Catatan "Perubahan" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: