Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, March 8, 2008

Edisi Khas : Rahsia Satu Undi

08hb Mac 2008 (Sabtu)
Pagi ini aku rasa begitu bersemangat dan teruja. Gara-gara Pilihan Raya Umum Ke-12. Tahun 2008 merupakan kali ketiga aku memangkah undi.

Kali pertama aku memangkah Parti A, kali kedua Parti B dan kali ketiga hari ini...masih lagi mencari ilham.

Kesimpulannya, rekod pangkahan aku amat "berbunga" dan tidak akan mengikut corak yang sama iaitu "AAA". Pemikiran reflektif yang aku terjemahkan dalam bentuk pangkahan. Undi tetap RAHSIA!

Seketika, aku rasa amat bertuah hidup dibumi Malaysia. Sepanjang jalan penuh dengan poster lambang parti dan tidak kurang juga poster wajah calon-calon parti.

Pelbagai bentuk wajah dan senyuman dapat dilihat. Mengalahkan artis. Tidak kurang juga sepanduk-sepanduk yang memaparkan kenyataan-kenyatan yang berunsur sentimen dan isu sensitif. Kempen yang begitu terserlah kebebasannya. Tidak perlu meminta kelulusan Majlis Perbandaran untuk menampal poster dan memacak sepanduk. Tiang-tiang dan tembok-tembok diberikan "make-up" wajah baru selama dua (2) minggu.

Di Pusat Mengundi pula, suasana amat meriah dengan senyuman manis "Perayu Undi" tidak kira daripada parti pemerintah atau parti pembangkang. Tiada kejadian tidak sihat berlaku. Ini melambangkan kematangan rakyat dan negara Malaysia. Walaupun ada beberapa tragedi yang menyalahi undang-undang dibeberapa tempat, pada aku ianya tidak mencacatkan perjalanan Pilihan Raya Umum Ke-12.

Di Pusat Mengundi Parlimen Bandar Tun Razak, perlawanan hanya melibatkan 2 penjuru sahaja. Cina (BN) lawan Melayu (KeADILan). Adakah sentimen bangsa akan memainkan peranan? Adakah lambang dan rekod parti lebih penting daripada rupa dan personaliti calon? Adakah masyarakat inginkan selera baru? Adakah isu semasa akan menentukan kemenangan parti pembangkang? Segalanya begitu subjektif. Aku sendiripun sehingga masuk pintu pagar Sekolah Kebangsaan Pengkalan Tentera Darat, Sungai Besi masih lagi terawang-awang. Undi tetap RAHSIA!

Suasana di Pusat Mengundi dan Saluran Bilik Mengundi kelihatan amat teratur. Ada Petugas SPR yang menunjuk arah dibantu oleh "signage" yang jelas. Anggota Polis yang bertugas juga begitu mesra pelanggan. Petugas SPR pula begitu sistematik menjalankan peranannya. Cuma, aku tidak bersetuju apabila Petugas SPR memotong nama aku untuk senarai periksa dengan hanya menggunakan pensil. Patutnya menggunakan pen dakwat kekal bagi tujuan mengelakkan isu berbangkit.

Di meja pangkahan, tanpa berlengah lagi aku terus memangkah. Hanya aku seorang sahaja di bilik berkenaan sambil diperhatikan oleh lapan mata (empat petugas). Satu pangkahan "X" yang begitu teliti, tajam dan mencengkam. Lantas aku memasukkan kertas undi kedalam Kotak Plastik Lutsinar dan berlalu pergi sambil memberikan senyuman 4 tahun sekali kepada Petugas SPR. Selesai sudah tanggungjawab aku kepada negara.

Aku perlu bergegas kembali ke kereta kerana isteriku mengundi di Pusat yang lain pula (Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Besi). Bila ditanya hendak memangkah parti apa...jawapannya...Undi adalah RAHSIA!

Seketika, teringat aku lagu "evergreen" Marilah Mengundi yang tidak silap aku telahpun wujud sejak tahun 1970an lagi. Lirik lagu yang mudah diingat dan mempunyai melodi yang indah...

Lirik Lagu Marilah Mengundi

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan
Pada negara

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan
Pada negara

Hari undi akan tiba
Kekalkan demokrasi
Gunakan hak kita yang asasi

Fikir terlebih dulu
Dengan akal bestari
Sebelum membuang undi
Yang dihargai

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan
Pada negara

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan
Pada negara

Jangan lupa kad pengenalan
Serta nombor daftar undi
Masa tidak kerugian
Membuang mengundi

Bila memangkah kertas undi
Harus kita berhati-hati
Kalau salah tak berganti
Sesal sendiri

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan
Pada negara

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan
Pada negara


Catatan "RAHSIA" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRro
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: