Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Sunday, March 2, 2008

Umpama Banduan Terlepas..."Back To The Future II"


...Kembali ke zaman silam...1987...

Coretan kali ini aku tuju khas untuk sahabat aku yang bernama Samari Abd Rahim @ Lekirj. Sahabat yang juga ghairah mencari rakan-rakan lama dan kebetulan terjumpa blog aku dihalaman "Yahoo Search".

Samari, kini nama penuh kau telah aku berikan "internet access" dengan adanya blog aku ini. Kau kini bukan lagi dalam ketegori "Orang Hilang". Nama kau kini wujud hingga ke penjuru dunia. Inilah kelebihan dunia siber.

Seperti yang dijanjikan, episod terbaru siri "Back To The Future" kali ini memaparkan tiga (3) orang sahabat sekamar (Zamer, Nizam & Ariff) yang mengambil risiko paling bahaya dengan bersiar-siar di bandar Johor Bahru ditengah malam buta. Satu kesalahan disiplin yang berat jika tertangkap. Episod RAHSIA yang tidak pernah wujud didalam fail sulit SMTJB. Kini aku telah membongkarnya.

Jam 10:00 malam, Asrama B4, Ibnu Sina, 20 September 1987

...Suasana Asrama Ibnu Sina B4 terasa begitu hening. Ada penghuni yang leka melayan televisyen di bilik rehat. Ada yang bersidai di koridor dan birai katil sambil berbual kosong. Satu (1) jam lagi (pukul 11 malam), loceng asrama akan menjerit menandakan waktu tidur telah tiba. Seperti rutin harian, lampu-lampu asrama akan dipadamkan. Jika tidak, akan kedengaran suara Warden Asrama menjerit memberikan amaran.

Aku pula berangan kosong sambil mata melolos jauh meneropong bangunan Jabatan Pendidikan Negeri Johor yang tersergam dalam kesamaran. Terasa begitu nyaman apabila sesekali angin malam yang dingin menghembus menerjah tingkap asrama.

Tiba-tiba entah apa mimpinya, terpacul keluar dialog spontan daripada mulut Nizam yang berada di sebelah katil aku..."Woii...jom kita keluor bandor" sambil kakinya melompat pantas turun dari birai katil "double decker".

Sambil mata membulat aku membangkang..."Gila ke kau...nak keluar malam-malam buta ni. Kena tangkap dengan Warden, mahunya kita dibuang sekolah". Aku kembali melemparkan pandangan ke luar tingkap. Malas nak melayan.

"Pengecutlah kau ni Zamer...kita keluar ikut pagar belakanglah...jomlah..." Nizam masih lagi dengan tekadnya.

Ariff yang kebetulan lalu disebelah katil aku lantas bersuara "Elok jugak idea tu. Akupun tengah boring ni".

Hantu mana yang telah menghasut aku, akhirnya aku bersetuju dengan cadangan gila Nizam (budak Jawa Muar). Satu kepelikan pula. Aku bukanlah pelajar bermasalah yang suka membuat onar. Disiplin diri cukup aku jaga sepanjang masa. Cuma, ada ketika aku terlajak mengikut naluri awal remaja. Satu-satunya peristiwa yang memburukkan rekod disiplin aku hanyalah ketika ditangkap tidur haram di kamar A9 Ibnu Khaldun semasa awal tahun (Episod Berani Kerana Benar...Back To The Future II).

Setelah bersiap ringkas dan selepas lampu asrama dipadam, kami lantas menyusup dan menyelinap keluar tanpa disedari oleh rakan-rakan asrama. Nizam bertindak sebagai ketua. Mengarahkan aku dan Ariff mengekori langkahnya. Kami meredah kegelapan malam dengan mengikuti jalan belakang asrama. Perlahan-lahan melangkah dan sesekali berlari anak melepasi kolam ikan dan bangunan sekolah Blok B sambil mata liar memerhati persekitaran.

Kini tiba di transit terakhir yang lebih mencabar sebelum pagar belakang sekolah ditembusi. Kami perlu melepasi pandangan Pak Guard yang kelihatan mundar-mandir dipondok pengawal. Nizam yang tindakannya umpama Sarjan Saunders, lakonan Vic Morrow dalam drama Combat begitu terserlah kepimpinannya. Aku dan Ariff hanya mengikut telunjuk dan arahannya tanpa banyak soal.

Fuhh! lepas daripada penglihatan Pak Guard. Kini, kami terpaksa meredah kebun jagung pelajar-pelajar Sains Pertanian sebelum menghampiri pagar sekolah. Nizam yang kelihatan pakar dengan selok-belok kawasan sekolah lantas mengarahkan kami meniarap sambil dia mengangkat bahagian bawah pagar yang telah rosak. Akhirnya, kami berjaya melepasi sempadan sekolah dan tanpa berlengah kami berlari 100 meter menuju perhentian bas awam yang jaraknya 300 meter dari bangunan sekolah. Satu kelegaan tambahan apabila kami berjaya menahan sebuah teksi untuk menuju bandar Johor Bahru.

Di bandar Johor Bahru, kami bertiga seperti tidak berhaluan hanya mengikut langkah kaki. Nizam masih lagi menjadi pemimpin kami. Semua kompleks membeli-belah habis kami jelajahi tetapi hanya pintu kompleks sahaja mampu kami lihat kerana waktu telah menunjukkan jam 12:00 tengah malam.

Kami kemudian menyusuri jalan yang dikenali "belakang lorong". Tiba-tiba kami ditegur oleh tiga (3) kelibat bayang yang berada dibelakang kami. Kelihatan seperti wanita tetapi bertubuh besar.

"Haiiiii...adik-adik comel...marilah sini...nak kemana tu..owww? satu suara yang amat garau memecah keheningan belakang lorong. Suasana yang gelap-gelita menambahkan lagi ketakutan kami.

Setelah kami pasti suara itu datang dari golongan "Pondan" yang mencari pelanggan, kami tanpa berlengah, sekali lagi berlari pecut 100 meter. Kedengaran hentakan sepatu mengejar kami dari belakang. Tanpa menoleh, kami menambah lagi pecutan lipas kudung sehingga jarak 200 meter.

Setelah tercungap-cungap dikejar Pondan, kami menyusuri pula jalanraya dipersisiran Pantai Lido. Agak panik juga apabila sesekali kelihatan kereta peronda Polis melintas. Kami akan berpura-pura seperti menunggu teksi. Kaki dan badan terasa letih. Kami tidak lagi rajin berceloteh seperti sebelumnya. Diam seribu bahasa. Jam menunjukkan tepat pukul 2 pagi. Ariff yang kelihatan amat letih mencadangkan kami pulang. Tanpa banyak suara, kami akhirnya bersetuju.

"Pakcik..pakcik...berhenti kat sini ajelah". Suara Nizam mengejutkan aku daripada lena. Kami bertiga keluar daripada perut teksi betul-betul dipersimpangan masuk ke lorong sekolah. Tujuannya agar kami dapat kembali menyusup melalui pagar rosak dibelakang sekolah tadi.

Tiba-tiba Nizam menjerit "Woii...cepat masuk ke dalam longkang. Ada kereta kat belakang".

Sepantas kilat kami bertiga melompat kedalam longkang besar di tepi jalan. Nasib baik tiada air. Kalau tidak habis busuk satu tubuh badan.

Setelah hilang lampu kereta yang menyilau pandangan, kami memanjat keluar dan terus terburu-buru berlari anak menuju pagar rosak yang terletak diantara sempadan sekolah dan Jabatan Pendidikan Negeri Johor. Pengalaman mengajar kami. Nizam tidak perlu lagi mengarah kami satu-persatu. Sekelip mata sahaja kaki kami telahpun tiba dipenjuru bangunan asrama Ibnu Sina. Tiada cabaran hebat lagi pada jam 3:00 pagi. Pak Guard pasti dah lena dibuai mimpi.

Tanpa banyak bercakap, kami lantas menuju katil masing-masing. Suasana sepi terganggu seketika dengan bunyi keriut katil. Aku terus melabuhkan badan sambil fikiran melayang mengimbas kembali peristiwa empat (4) jam yang lalu. Cukup tidak berbaloi sekiranya tertangkap.

Umpama Banduan Terlepas...itulah ungkapan paling tepat bagi mengambarkan tindakan tidak bijak kami bertiga. Esok, aku akan kembali menjalani rutin harian seperti biasa. Biar pecah diperut jangan pecah dimulut. Itulah perjanjian kami bertiga.

Kini, bukan pecah dimulut, bukan juga pecah diperut tetapi pecah di blog. Rahsia kami bertiga kini telah terbongkar. Tiga (3) banduan yang terlepas 21 tahun dahulu masih lagi terlepas dan akan terus terlepas sampai bila-bila..."Back To The Future..."


Coretan "Terlepas" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: