Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Wednesday, March 12, 2008

Kod Kehidupan : Antara Kecemerlangan dan Keterampilan

Hari ini media cetak dan elektronik sibuk memaparkan laporan pelajar-pelajar cemerlang SPM 2007. Lebih dramatik lagi, Buletin Utama TV3 malam ini merakamkan detik-detik bersejarah pelajar-pelajar cemerlang menerima keputusan sambil bertangisan dan berpelukan dengan mak dan ayah yang menumpang bangga dengan kejayaan. Cukup terharu.

Aku juga teruja apabila sebilangan pelajar mampu mencatatkan sejarah hebat dengan memecahkan rekod 16A, 19A dan 21A. Apakah petua mereka? Apabila ditemubual, jawapan mereka biasa sahaja. Kelihatan tiada yang istimewa pada penglihatan mata kasar, tidak seperti adik "Adi Putra" yang jelas menampilkan "keunikan" dan "keistimewaan" minda dan deria keenamnya.

Seketika aku terfikir, kemanakah arah tuju pelajar-pelajar cemerlang ini? Adakah akan ada "kesinambungan kecemerlangan" apabila mereka memasuki institusi pengajian tinggi. Bagi pelajar-pelajar yang berlatarbelakangkan keluarga miskin dan kurang mampu, adakah akan ada badan-badan kerajaan atau bukan kerajaan (NGO) yang meneropong dan memantau pengajian mereka sehingga tamat.

Ini bukan soal biasiswa atau pinjaman PTPTN. Ini adalah "soal penyelarasan pendidikan" untuk kategori pelajar-pelajar yang telah dianugerahkan kecerdikan akademik (IQ). Adakah mereka akan dibiarkan bersendirian menempuhi cabaran masa hadapan atau mereka ini akan dijadikan "pelajar-pelajar elit" oleh institusi tertentu sebagai "aset insan" masa hadapan. Cukup banyak persoalan aku yang memerlukan jawapan secara reflektif.

Mengapakah aku membangkitkan perkara ini? Aku teringat coretan aku dalam Kod Kehidupan: Asas Pembinaan Keperibadian Graduan, bertarikh 29hb Julai 2007 yang membicarakan soal kualiti graduan di Malaysia. Bagi aku kecemerlangan akademik dan kecemerlangan keperibadian dan keterampilan adalah dua perkara dan aset yang berbeza.

Pelajar-pelajar yang cemerlang dalam skop pendidikan formal tidak semestinya cemerlang dalam memasarkan diri mereka apabila bersaing dalam dunia realiti pekerjaan. Pengalaman aku menemuduga calon-calon lepasan institusi pengajian tinggi mendapati pelajar-pelajar dalam kategori "average" mampu menampilkan keperibadian dan keterampilan yang lebih memikat, memukau dan menyakinkan. Pernah aku menemuduga beberapa calon yang boleh dikategorikan cemerlang diperingkat PMR, SPM, Diploma dan Ijazah tetapi respon mereka seumpama robot yang tidak begitu "natural". Keterampilan mereka juga didapati kurang menyerlah.

Ya, tidak dinafikan mereka memang bijak kerana transkip peperiksaan membuktikannya. Walau bagaimanapun, aku yang bertindak sebagai Pengerusi Panel Pengambilan Kakitangan melihat disudut yang berbeza. Kecemerlangan akademik tidak memberikan kelebihan istimewa kepada calon-calon temuduga. Majikan sekarang memerlukan calon yang mampu menyerlahkan keperibadian yang selaras dengan kehendak dan keperluan pasaran kerjaya. Contohnya, aku rela mengambil seorang calon yang mempunyai Diploma dengan CGPA 2.50 yang menunjukkan minat dan personaliti yang begitu "original" dan "natural" daripada mengambil calon yang mempunyai CGPA 3.80 tetapi mempunyai personaliti yang "keras" dan "kurang stabil".

Inilah dilema pendidikan negara yang perlu ditangani segera. Kita tidak mahu kecemerlangan pelajar-pelajar ini disia-siakan dengan masa hadapan kerjaya yang tidak menentu. Usahlah terlalu ghairah memaparkan statistik kecemerlangan akademik setiap tahun. Cukup-cukuplah publisiti yang ada.

Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia atau Kementerian Pengajian Tinggi harus memikirkan langkah konkrit untuk membentuk satu generasi "pelajar-pelajar terkemuka" yang mampu membina negara kearah kecemerlangan. Kita inginkan usaha yang bersepadu kerana kita percaya pelajar-pelajar SPM yang cemerlang ini harus "digilap dan dipantau" dengan kaedah pendidikan formal dan informal yang sistematik agar mereka ini tidak terumbang-ambing apabila mencapai umur untuk pasaran kerjaya.

Cemerlang, Gemilang dan Terbilang
bukan semata-mata slogan tetapi ianya harus direalisasikan melalui PENTERJEMAHAN yang SEIMBANG.


Coretan "Seimbang" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: