Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Thursday, March 20, 2008

Kejutan Budaya di Negara Thailand..."Back To The Future VI"




Kembali ke zaman silam...1995...

Babak 1-Jawatan Baru

Tahun ini aku ditukarkan ke jawatan baru sebagai Pegawai Pendidikan Kemahiran. Satu bidang tugas yang sebelum ini dijawat oleh Pegawai Wanita. Adakah ini satu proses "peti sejuk" atau satu proses "pembangunan kerjaya". Seperti biasa, fikiran aku jarang diracuni dengan pemikiran negatif. Aku sentiasa melihat "sesuatu disebalik sesuatu" Aku kekal mengambil sikap positif terhadap arahan terbaru Pengarah Bahagian dan Ketua Pengarah Jabatan tanpa sedikitpun tercuit perasaan penolakan.

Babak 2-Umpama Mimpi dalam Mimpi

Belum cukup setahun aku bertugas tiba-tiba Pengarah Bahagian memanggil aku memaklumkan bahawa aku adalah antara tiga(3) orang pegawai yang akan dicalonkan kepada Ketua Pengarah Jabatan dan Kementerian untuk menghadiri satu Bengkel Kemahiran-"Handicraft Workshop for Asean Youth, 11-20 September 1995 di kota Bangkok dan Pattaya, Thailand selama sepuluh(10) hari. Hanya seorang sahaja yang akan terpilih. Aku agak terperanjat dengan berita terbaru ini. Satu mimpi yang tidak pernah aku impikan seumpama "mimpi dalam mimpi" nyanyian Bagio Damasutra. Tiada susulan "kipas" yang aku lakukan. Tidak seperti sesetengah kakitangan yang apabila nama "naik" sahaja akan mula "melobi" dan "menggosok". Aku tidak pandai. Bagi mereka inilah peluang untuk "melancong" secara percuma. Aku hanya menjalankan tugas seperti biasa walaupun sekali-sekala terdengar orang mengata dan mengumpat. Aku sedikitpun tidak mengambil pusing. Berjaya atau tidak aku dipilih bukanlah satu keutamaan kepada aku. Akupun tahu aku bukannya mempunyai sebarang kelebihan sebagai seorang pegawai yang baru "setahun jagung" yang terpaksa bersaing dengan pegawai-pegawai yang lebih senior.

Babak 3-Tuah Badan

Keputusan telah diperolehi. Akhirnya, sememangnya nasi sudah berada dimulut aku untuk disuap. Nama aku telah diluluskan untuk menghadiri Bengkel anjuran Kerajaan Thailand dengan tajaan Kementerian Belia dan Sukan Malaysia. Senyap seribu bahasa orang disekeliling. Gosip dan kata-kata negatif mula kedengaran. Aku langsung tidak mengambil peduli. Biarkanlah mereka berbicara. Apabila penat, mereka akan berhenti.

Babak 4 - Umpama Rusa Masuk Kampung

Masa begitu pantas berlalu. Passport Antarabangsa, tiket kapal terbang, kertas kerja kumpulan, persiapan persembahan kebudayaan, cenderahati beridentiti Malaysia, wang saguhati hampir 10,000 thai bath, makanan tambahan (roti dan serunding), pakaian, buku rujukan, kad nama dan sebagainya telahpun tersedia sejak sebulan yang lalu. Kini, aku dan sembilan (9) rakan-rakan baru yang lain telahpun berkumpul dengan penuh bersemangat di Lapangan Kapal Terbang Antarabangsa Subang. Rakan-rakan yang mewakili pelbagai agensi kerajaan dan NGO. Ada dari Kementerian, ada dari Pusat Kraftangan Langkawi, ada dari Persatuan Belia dan sebagainya. Satu kumpulan perwakilan negara Malaysia yang terdiri daripada bangsa Melayu, Cina dan India. Satu mesej jelas kepada negara luar kelak bahawa negara Malaysia mempunyai masyarakat yang berbilang bangsa (majmuk).

Wow!!! Begitu luas pesawat Airbus Thai Aiways. Inilah kali pertama aku menaiki pesawat yang mempunyai perut yang besar. Luas saujana mata memandang. Sebelum ini hanya pesawat MAS Boeing 747 sahaja yang menjadi kenderaan berulang-alik jika aku bertugas di luar stesyen. Pesawat kecil enam (6) tempat duduk dan satu (1) lorong yang melemaskan. Serba salah rasanya jika punggung gebu dan seksi Pramugari tergesel bahu jika aku duduk dibahagian luar tempat duduk.

Seperti "rusa masuk kampung", aku dan rakan-rakan ghairah bergambar (bukan bergambar ghairah). Pramugari Thai Airways juga kelihatan amat jelita dan menawan. Lemah-gemalai tingkahlaku mereka tetapi pantas menjalankan tugas. Bentuk tubuh yang juga mengiurkan. Masing-masing mengenakan pakaian yang berbeza. Ada yang berpakaian tradisional dan ada juga yang berpakaian moden. Keayuan wajah mereka begitu terserlah. Kulit mereka cukup bersih. Bukan putih, bukan merah dan bukan juga kuning langsat. Kesimpulannya, warna kulit mereka amat unik pada penglihatan mata "jahat" aku. Pakaian tradisional yang agak sendat juga memacakkan mata aku untuk merenung lebih dalam dan lebih tajam. Mata yang bersaiz kanta besar yang telus "berimaginasi". Satu pandangan yang mendatangkan perasaan ghairah. Lumrah alam dan naluri kemanusiaan yang tidak dapat dibendung. Normal.

Sepanjang perjalanan tiada istilah tidur dalam kamus fikiran aku. Kebetulan ada tempat duduk kosong dibahagian "end lot" pesawat, maka aku dan rakan-rakan meminta kebenaran pramugari untuk beralih tempat duduk. Mata sentiasa sahaja meneropong keluar tingkap pesawat. Terpesona melihat keindahan awan kemulus sambil sekali-sekala menjeling tajam lenggok punggung dan montok dada pramugari-pramugari berjalan. Senyuman lirik pramugari Thai yang tinggi lampai ini benar-benar mengoda perasaan dan mengepam kencang darah ke jantungku. Satu "kejutan budaya perasaan" yang sukar dikawal.

Babak-babak seterusnya...lebih mengasyikkan...

Akan disambung minggu hadapan. Banyak lagi kejutan budaya yang aku alami. Keindahan alam semulajadi bumi Thailand, industri tekstil yang terpantas, industri seks dan hiburan, gerai-gerai jualan daging "khinzir' yang melata disepanjang jalan, jualan langsung "Bapa Ayam", pertunjukan "Tiger Show", persembahan ala "Las Vegas" di Pattaya, keindahan pantai dan "Ikan Duyung" terdampar yang memukau mata dan banyak lagi...

Tungguuu....

Coretan "Kejutan" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

See here or here