Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, January 10, 2009

Edisi Khas 1: Henti Sandiwara Persidangan


Komentari pertama aku untuk tahun 2009 telah disiarkan di dalam ruangan Forum, Utusan Malaysia semalam. Cuma untuk coretan blog, aku ubahsuai sedikit bagi lebih "kejam" dan "ganas".

KUALA LUMPUR 8 Jan. - Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) akan mengadakan perhimpunan agung khas hari ini untuk mengutuk kekejaman Israel di Palestin. Menteri luar, Datuk Seri Rais Yatim berkata, ia diadakan atas permintaan Malaysia. - Utusan

Begitulah bunyi antara berita terkini yang dipaparkan di dada akhbar Utusan Online kelmarin. Adakah itu sahaja yang mampu kita dan dunia lakukan? Sepanjang minggu ini sudah beratus-ratus perhimpunan, mesyuarat dan persidangan diadakan diseluruh dunia untuk menggambarkan keprihatinan masyarakat dunia. Apakah hasilnya?

Saya tertanya-tanya, apa yang menjadi kesulitan bagi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan juga negara yang digelar Polis Dunia iaitu Amerika Syarikat untuk tidak SEGERA mengambil tindakan tanpa berdolak-dalih. Kita tidak inginkan tindakan yang hanya sekadar berlegar dan berputar dimeja persidangan yang tidak bernoktah. Jika sekadar kenyataan kutukan rasmi, ianya sedikitpun tidak menggentarkan negara dan tentera Israel.

Kekejaman rejim Zionis bukan perkara baru dalam sejarah dunia. Ianya telah bermula sejak 14 Mei 1948. Terlalu banyak alasan diberikan oleh PBB dan Polis Dunia apabila bercakap soal sikap kurang ajar dan tidak bertamadun negara dan tentera Israel. Buta tulikah mereka bahawa sekarang bukan lagi masa untuk kita leka bersidang. Sudah lebih 60 tahun rakyat Palestin tertindas tanpa pembelaan sewajarnya daripada Pengawas Boneka Bersekutu (PBB).

Israel terlalu angkuh kerana mengetahui ada kuasa besar dibelakang mereka yang sentiasa membantu visi dan misi mereka untuk menghapuskan rakyat Palestin diarca peta dunia. Ini semua sandiwara dunia yang jelas dimata kita.

Laksanakan tindakan ketenteraan seperti yang pernah Polis Dunia lakukan terhadap Iraq. Usah terpukau dan tertipu dengan janji Israel untuk melaksanakan gencatan senjata dengan memberikan tiga syarat. Jika benar Israel berniat murni, mengapakah bantuan kemanusiaan dan kebajikan dunia gagal menembusi sempadan Gaza .

Jelas, Israel mahu rakyat Palestin mati kebuluran, mati kecederaan dan mati jiwa dan raga. Kematian yang lebih hebat daripada terbunuh dalam peperangan atau pengeboman. Setiap saat amat berharga buat rakyat Palestin. Ayuh! Bangkitkan revolusi dunia untuk menghapuskan Israel dimuka bumi.

Suara rakyat dari serata dunia telah kita dengari. PBB harus mengambil langkah lebih berani untuk mengambil tindakan ketenteraan terhadap rejim Zionis. Biar Buku bertemu Ruas. Usah lagi mundar-mandir dimeja persidangan. Kelak mengalahkan Pak Pandir. Hantar segera tentera PBB yang mewakili seluruh negara. Kepakaran jentera ketenteraan yang pelbagai pastinya membuat tentera Israel pucat dan menggelupur. Ini yang kita inginkan.

Hentikan penyembelihan rakyat Palestin yang berlaku setiap detik. Israel harus diberikan pengajaran untuk mencintai keharmonian dan kedamaian dunia.

Coretan "Kemanusiaan" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong, Selangor

3 comments:

mohamad kholid said...

lama tak dengar berita... dollah ada call tak?

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

nanti ada ruang aku call kau...Dollah dah lama menyepi...last sekali dengar daripada Umi berita yang kurang menarik pasal dia....

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.