Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Tuesday, September 4, 2007

Kod Kehidupan : Murninya Ikatan Silaturrahim

...Baru 4 siri "road-show tea-talk session" dijalankan. Ada lagi 21 siri sehingga hujung tahun. Sempat ke selesai? Agak risau juga. Walau bagaimanapun, melengkapkan 100% jadual bukanlah "KPI" sebenar yang harus aku kejar. Ada yang lebih murni lagi yang harus aku "terokai dan "rasai" yang jarang orang ingin lihat dan ambil berat. Cukup simbolik dan cantik bagi yang mengerti untuk menterjemahkannya.

Pengorbanan aku meluangkan masa 2 jam (6:30pm - 8:30pm) di Cawangan Operasi bersama rakan-rakan dan adik-adik yang bertugas sebagai "frontliner" hanyalah setitis air di lautan. Aku cukup merasai dan memahami "pengorbanan" mereka yang terpaksa "patuh" dengan "kod kehidupan" rutin harian mereka, tidak seperti majoriti kakitangan yang lain. Kalau orang lain sudah "standby" untuk berkemas pada jam 5:30pm untuk pulang ke rumah mengejar anak dan suami atau isteri tetapi adik-adik aku masih lagi "setia" menyelesaikan kerja yang tak pernah selesai. Uniknya, aku cukup bangga melihat mereka begitu "ceria" dan jelas kelihatan "energy" mereka begitu "jujur". Inilah pengalaman yang aku sendiri ingin rasai...bukan hanya mendengar daripada mulut orang.

Manusia dalam banyak keadaan dihubungkan dengan elemen "emosi" dan "psikologi". Ini kepercayaan aku dalam membimbing kakitangan. Aku cuba lari daripada "persepsi" bahawa sesuatu harus berada dalam keadaan "ideal" bagi membuktikan keberkesanan dan pencapaian sesuatu aktiviti. Karut atau "nonsense" kepercayaan ini. Tiada satu perkara yang "ideal" dalam dunia ini. Apa yang ideal adalah "kefahaman" dan "kepercayaan" kita untuk "melihat sesuatu disebalik sesuatu" dan kita harus bijak menyesuaikan diri dengan keadaan yang sentiasa berubah. Aku mampu "melihat" dan "merasai" dalam siri "tea-talk session" ini dan aku cuba terjemahkannya dalam bentuk "perkongsian" yang paling mudah melalui "analogi penceritaan".

Contohnya, memberikan RM 10 atau RM 1,000 kepada orang tua kita bukanlah objektif yang harus kita lihat secara teknikal semata-mata. Secara logiknya RM 1,000 adalah lebih bernilai, lebih ideal dan lebih dipandang orang. Walau bagaimanapun, kepercayaan aku amat kuat berpegang bahawa RM 10 lebih bernilai sekiranya diberikan kepada orang tua kita dengan perasaan tulus ikhlas, bersalaman, bertentang mata, berkata lembut dan "konsisten" setiap bulan berbanding dengan RM 1,000 yang diberikan kepada orang tua kita dengan perasaan "terpaksa", bongkak dan hanya setahun sekali (bila teringat).

Inilah unik dan simboliknya soal perasaan atau emosi. Sentuhan hati yang kena pada tempatnya akan memberikan seribu makna kepada yang terlibat dan mampu membawa manusia lebih jauh ke hadapan. Aku tidak mampu mengubah pemikiran dan perasaan manusia. Hanya mereka sahaja yang mampu menilai dan memandu diri mereka sendiri. Peranan kecil aku...hanya mampu bercerita...bercerita...dan terus bercerita...

Semoga "penceritaan" aku ini akan mengukuhkan lagi ikatan tali silaturrahim antara pihak Pengurusan dan kakitangan. InsyaAllah...


Coretan Kesedaran:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: