Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Thursday, January 10, 2008

Sumbangan Ruangan Forum : Utusan Malaysia

Seperti biasa, aku memang cukup gemar menulis komentari. Cabang penulisan kreatif (puisi dan cerpen) jarang sekali aku terokai. Bila jiwa teransang sahaja baru aku memetik suis.

Berikut adalah komentari terbaru yang aku hantar ke Utusan Malaysia berkenaan masalah kesesakan jalan raya di Kuala Lumpur. Umpama mencurah air di daun keladi. Pasti, sepuluh tahun akan datang, kita akan membicarakan topik yang sama. Melainkan jika kita mampu mencipta teknologi "Star Wars" dan "Star Trek"...boleh terbang dan menembusi dunia...




TAJUK : REVOLUSI INFRASTRUKTUR JALAN

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0111&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm

Pada 11 Jun 2007, melalui ruangan Forum Utusan Malaysia, saya telah mengutarakan permasalahan kesesakan jalan raya yang kian kronik di sepanjang jalan raya Seremban-Tun Razak. Pada masa itu, saya lebih menekankan pembukaan Terowong SMART yang gagal mengatasi kesesakan dan saya membuat kesimpulan bahawa ketiadaan perancangan aliran pergerakan kenderaan disekitar kawasan berkenaan menyebabkan kesesakan seolah-olah tiada jalan penyelesaian.

Jika 10-20 tahun dahulu, kita berasa selesa dengan konsep "waktu puncak" dengan memberikan keistimewaan kepada pemandu-pemandu kenderaan penumpang bergerak lancar menuju ke tempat kerja. Ianya pada masa itu benar-benar memberikan kesan. Ketiadaan kenderaan-kenderaan besar pada waktu puncak di jalan raya utama sedikit-sebanyak mengurangkan risiko kesesakan disebabkan kenderaan-kenderaan besar yang merangkak dan tersadai. Kini, nyata berbeza. Waktu puncak atau waktu mendatar sama sahaja. Bilangan kenderaan semakin bertambah. Pembinaan jalan raya baru juga kelihatan semakin giat dilaksanakan. Ianya jelas menampilkan pembangunan infrastruktur negara Malaysia yang amat agresif. Persoalannya, kesesakan semakin menjadi "barah" di sekitar jalan raya utama Kuala Lumpur. Tiada lagi waktu puncak yang spesifik. Secara umumnya, boleh dikatakan dari jam 7:00 pagi hingga 12:00 tengah malam, di sekitar jalan raya KL-Seremban sentiasa sahaja "memuncak".

Baru-baru ini, Lebuhraya KL-Putra Jaya dibuka dengan niat memberikan keselesaan tambahan kepada pengguna-penguna jalanraya. Ya, ianya memang memberikan alternatif kepada pengguna-pengguna jalan raya. Tidak dinafikan bahawa minda dan perasaan akan tenang apabila melalui jalan raya yang berkualiti tinggi tetapi kederasan memandu kenderaan selama 10 minit akan menjadi "siput 30 minit untuk jarak 1km" apabila muncung kenderaan memasuki lorong persimpangan berhampiran Bangunan Time dan RHB. Badan mulai naik angin kerana produktiviti untuk masuk awal ke pejabat mulai tergugat.

Enam bulan dahulu, pembukaan Terowong SMART telah menyebabkan aliran jalan raya di sekitar bulatan Kg Pandan, jalan lama Sg Besi dan jalan utama KL-Seremban menjadi tiga lorong (bertentang arus dari kiri dan kanan). Kini dengan pembukaan Lebuhraya KL-Putra Jaya, kawasan di sekitarnya telah menjadi empat lorong, malah lima lorong (masih lagi bertentang arus dari kiri dan kanan). Kenderaan kian banyak "berlonggok" dan masing-masing berebut-rebut mencari ruang yang semakin sempit berbanding dahulu. Malah, motosikal yang bertali-arus juga kadangkala mengalami kesesakan kerana kenderaan penumpang mencuri ruang di antara lorong.

Cukup menyesakkan minda dan perasaan. Saya sebagai salah seorang pengguna jalan raya telahpun menggunakan jalan raya alternatif apabila bertolak dari rumah di Puchong. Jika tiada pengetahuan jalan raya alternatif dan hanya mengikut Lebuhraya KL-Seremban, sudah pasti pukul 9:00 pagi pun belum sampai ke pejabat. Satu jam setengah di jalan raya sudah menjadi lumrah dan ianya benar-benar tidak produktif bagi pekerja-pekerja "makan gaji".

Saya tidak boleh membayangkan 5-10 tahun akan datang disekitar jalan raya yang sama. Secara idealnya, saya terfikir bahawa sepatutnya DBKL membuat satu "revolusi pembangunan infrastruktur" pembangunan yang lebih tersusun. Pembangunan di sekitar kawasan Segitiga Emas sudah tepu. Tidak perlu lagi pembinaan bangunan-bangunan pencakar langit dan pangsapuri mewah disekitarnya. Cukup-cukuplah pembangunan yang ada. Kita harus mengalihkan peta pembangunan ke kawasan-kawasan yang lain. Kita juga mahu melihat bangunan-bangunan pencakar langit di sekitar Puchong, Jinjang, Gombak, Selayang, Sg Besi, Cheras dan sebagainya. Minda pelabur-pelabur dan pemilik-pemilik Syarikat besar perlu diajar untuk lebih prihatin dengan permasalahan kesesakan jalan raya. Kita tidak mahu lagi melihat dalam kesesakan yang kronik ada sahaja kenderaan-kenderaan mewah yang diberi keistimewaan ruang dengan diiringi polis trafik. Cukup melemaskan jika kita ingin memberikan ruang kepada kenderaan "VVIP" ini dalam ruang yang kian sempit.

Oleh:
Zamer Rizal bin Osman @ ZoRrO
Puchong, Selangor

4 comments:

Anonymous said...

Clearly, I thank for the information.

Anonymous said...

[b]It's Time For Revenge...

[url=http://ihateanne.com][img]http://ihateanne.com/images/anne.jpg[/img][/url]

[url=http://ihateanne.com]www.IHateAnne.com[/url][/b]

Anonymous said...

30102.....41464

Anonymous said...

95740.....10584