Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Friday, February 22, 2008

Akulah No.1..."Back To The Future I"


...Kembali ke zaman silam...Tahun 1981...

Sekolah Rendah Kebangsaan Salak South, Jalan Sungai Besi
perlahan-lahan menjelma indah di sudut memoriku yang telah menjadi Arkib. Sesi penggal pertama persekolahan telahpun bermula. Kini aku di Darjah 5. Segalanya baru. Rakan baru, cikgu baru dan pakaian baru. Keseronokan dan ketakutan silih berganti. Apatah lagi tahun ini merupakan tahun terpenting kerana ada Penilaian Darjah 5.

Cepat detik berlalu. Keputusan ujian bulan Februari 1981 telahpun diumumkan oleh Cikgu Rohana. Lantang sungguh Cikgu Rohana melaungkan "No.1 untuk ujian bulan Februari adalah milik Siti Fatimah". Aku kurang pasti aku dapat nombor berapa pada masa itu. Apa yang aku pasti aku mulai rasa "cemburu" terhadap kejayaan Siti Fatimah yang tinggi lampai. Aku kian panas apabila memerhatikan tingkah laku dan mimik mukanya yang "berbangga selamba". Memang layak dia berbuat demikian...No. 1 dalam kelas. Aku tidak berhak mempertikaikan sikapnya.

Mulai saat itu, tiba-tiba datang satu "perasaan dan semangat luar biasa" dalam diri aku. Disudut minda dan emosi paling ceruk, aku telah menanam azam yang cukup kuat..."Siti Fatimah...ujian bulan Februari adalah hak kau, tapi mulai ujian bulan Mac dan seterusnya aku akan pastikan kau gagal". Dialog yang cukup "jahat" tetapi memberikan motivasi tinggi dalam diri aku.

Ujian bulan Mac telahpun selesai dijalankan. Seperti biasa, Cikgu Rohana akan berdiri di hadapan kelas sambil memegang sehelai kertas. Perasaan mulai gementar. Persaingan cukup sengit kerana sebelum ini, seisi kelas hanya memberikan tumpuan khas kepada Siti Fatimah. Setiap kali cikgu mengedarkan Kertas Ujian yang telah ditanda dengan markah peratusan (%), pastinya Siti Fatimah akan menjadi "benchmark" murid-murid lain. Aku adalah murid yang "low profile".

"Kali ini ada sedikit kejutan kerana kedudukan tiga (3) tempat teratas telah berubah" Cikgu Rohana mulai bersuara memecah kesunyian dengan sedikit senyuman manis terukir.

Akhirnya keputusan diumumkan. Siti Fatimah telah menduduki tangga No. 2 (Hari Ini Dalam Sejarah). Kedudukan No.1 telah berjaya "dirampas" oleh tidak lain dan tidak bukan...dengan lantang Cikgu Rohana menyebut nama..."Zamer Rizal bin Osman". Semua murid seolah-olah terpinga-pinga. Pada aku ianya merupakan "detik pemulaan" untuk langkah dan strategi seterusnya. Aku hanya memerhatikan Siti Fatimah yang kelihatan tersentak dengan keputusan Ujian terbaru.

Semasa waktu rehat, rakan-rakanku mengadu bahawa Siti Fatimah membebel bahawa dia akan merampas kembali kedudukan No. 1 untuk Ujian Bulanan seterusnya. Difikiran aku ianya satu persaingan yang hebat. Kejayaan pertama telahpun aku peroleh dengan merampas kedudukan No. 1. Kejayaan kedua kini menjelma kerana aku berjaya menggugat ketenteraman Siti Fatimah. Kejayaan ketiga akan berterusan dengan tumpuan rakan-rakan yang kini mulai "beralih arah" kepada aku. Satu keseronokan semulajadi dalam usia muda 11 tahun.

Alamak...murid baru melaporkan diri. Namanya "Hartini". Wajah yang cukup manis dan menjadi idaman jejaka-jejaka yang belum baligh. Aku salah seorang yang dalam usia hingusan mulai memendam perasaan yang amat unik. Ahh...ianya tidak mampu sama sekali menggugat cita-cita asal aku untuk mencipta sejarah seterusnya. Hartini pasti menjadi "pemangkin" aku untuk cabaran-cabaran yang pasti hadir terutamanya dalam menangani kata-kata sinis Siti Fatimah..."Zamer, aku pasti bulan Februari sahaja kau berjaya...bulan-bulan yang lain jangan kau harap". Kasarnya dialog Siti Fatimah.

Seperti yang aku pasti sejak daripada awal, sememangnya kejayaan demi kejayaan adalah hak milik aku sepanjang tahun. Aku tidak leka dan tidak menoleh kebelakang lagi. Tahun 1981 adalah kejayaan mutlak aku. Siti Fatimah hanya berjaya memperolehi dua (2) kejayaan yang tidak membanggakan. Sekadar No. 1 Ujian bulan Februari dan Tempat Kedua untuk Keputusan Keseluruhan Tahun 1981. Siti Fatimah hanya sekadar mengekori aku dengan rapat tanpa berjaya "mencantas" aku. Aku berjaya mengekalkan prestasi No. 1 dalam kelas untuk semua Ujian Bulanan (bermula bulan Mac), Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Peperiksaan Akhir Tahun. Begitu konsisten.

Majlis Anugerah Murid Cemerlang 1981 adalah kemuncak kepuasan. Kemuncak ini telah aku rakamkan dalam sebahagian kata-kata puitis dalam "Puisi Untuk Atuk-Kini Atuk Telah Tiada" pada bulan Mei 2007...

Atuk pernah tersenyum bangga
Berkaca melihat aku gembira
Menerima Anugerah Pelajar Nombor Pertama
Dalam kelas Darjah 5 akulah Juara

Arwah Atuk adalah "saksi" kejayaan aku. Siti Fatimah adalah "saingan" untuk kejuaraan aku. Di satu sudut minda aku yang positif, aku berterima kasih kepada Siti Fatimah kerana kata-kata sinisnya sepanjang tahun 1981 benar-benar "membakar" semangat aku. Aku telah membuktikan bahawa kejayaan boleh diperolehi oleh semua orang jika kita benar-benar "percaya" bahawa kita boleh melakukannya. Cantiknya, kejayaan ini bukan sekali, bukan dua kali tetapi kejayaan yang "konsisten" yang tidak semua orang boleh melakukannya.

Akulah No. 1...Hadiah Buku "Tom Sawyer" masih lagi kekal disudut memoriku yang terindah. Kini anak aku Zuhairi @ Abang mengulangi sejarah yang sama...No. 1 dalam Darjah 4 (Tahun 2006). Setahun lebih awal daripada aku..."Back To The Future..."

Catatan "No.1" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

2 comments:

AngahMadeena said...

Salam,

Mungkin nama saya secara kebetulan juga Siti Fatimah...mungkin secara kebetulan juga...pernah bersekolah di Sekolah Rendah Salak South Garden pada 1981 dalam darjah 5.Robin juga pernah jadi kawan saya begitu juga Hartini Othman,Hezlin Jamil, Kamisah Wahab dan ramai lagi.Cikgu Rohana juga pernah menjadi guru saya....cuma..hari ini saya terfikir...ketika itu...adakah lagi murid yang namanya seperti saya

AngahMadeena said...

Salam,

Mungkin nama saya secara kebetulan juga Siti Fatimah...mungkin secara kebetulan juga...pernah bersekolah di Sekolah Rendah Salak South Garden pada 1981 dalam darjah 5.Robin juga pernah jadi kawan saya begitu juga Hartini Othman,Hezlin Jamil, Kamisah Wahab dan ramai lagi.Cikgu Rohana juga pernah menjadi guru saya....cuma..hari ini saya terfikir...ketika itu...adakah lagi murid yang namanya seperti saya