Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Sunday, February 17, 2008

Edisi Khas : Pilihan Raya Umum Ke-12...Kebebasan Minda

...Tanggal 08 Mac 2008, satu lagi detik bersejarah akan terpahat. Mampukah Pembangkang mengekalkan "kuasa ajaib" mereka di Kelantan. Satu-satunya negeri yang begitu "unik" iklim politiknya. Mampukah PAS, KeADILan dan parti-parti pembangkang yang lain "memecah undi" rakyat.

Aku tidak berminat untuk memperkatakan siapa menang dan siapa kalah. Aku juga tidak berminat mengulas "ketelusan jentera pilihan raya". Aku juga nak "termuntah" jika membicarakan "kempen serangan peribadi" dan "undi hantu". Isu lapuk yang kian berkulat.

Aku cuma berminat memerhatikan "gelagat dan karenah" pemimpin-pemimpin politik. Seperti biasa apabila timbul musim Pilihan Raya, masing-masing akan cuba menonjolkan "kredibiliti" dan tidak kurang juga "melatah". Pemimpin yang merah "report card" akan cuba "membirukannya" dengan pelbagai cara. Inilah "kecantikan" politik yang kadangkala hanya tempelan bedak sejuk dan"make-up" diwajah yang telah terserlah buruk.

Pemimpin-pemimpin "otai" mulai terasa bahang. Cuba menonjolkan sikap "keterbukaan" dalam "kesempitan ruang" dikepung pemimpin-pemimpin muda. Hanya mampu menyerlahkan "pengalaman berzaman", "ketuanan" dan "ketuaan" dalam arena politik. Unsur "kematangan" memimpin pasti menjadi "azimat berharga" pemimpin-pemimpin otai.

Pemimpin-pemimpin "muda" pula masih lagi menampilkan "kesopanan dan ketertiban" dalam berkata-kata dan bertingkahlaku yang sentiasa menghormati pemimpin-pemimpin "otai". Secara tidak langsung cuba menyampaikan mesej tersirat terhadap perlunya "kepimpinan muda" yang "lebih bertenaga" dan penuh "sarat" dengan idea membina.

Secara peribadi, aku amat bersetuju sekiranya beberapa muka "otai" ditukar dengan muka-muka baru. Sejak aku bersekolah sehingga kini, muka-muka "senior-veteran" ini masih kekal "bertaring". Apakah petua mereka yang kekal "awet muda" dalam gelanggang panas politik?

Pemimpin-pemimpin "otai" sekiranya dinilai dialog mereka hanyalah mengulangi skrip yang sama. Membosankan. Turunlah dari tahta sebelum anda "diturunkan" dengan pelbagai cara...seumpama bekas pemimpin SXX baru-baru ini.

Mengimbas kembali sejarah aku mengundi selama dua penggal dahulu, tiada apa yang mengejutkan. Jika diperhatikan jentera Pilihan Raya BN, aku sudah dapat mengagak keputusannya. Tiada jentera pembangkang yang mampu menongkah arus. Desas-desus di sana- sini sentiasa kedengaran terhadap kecanggihan dan keberkesanan jentera BN. Kempen yang begitu menyeluruh sehingga ke akar umbi. Cukup berjaya.

Cuma kadangkala aku terfikir bahawa masyarakat kita ini "mudah lupa". Kempen besar-besaran selama sebulan atau dua minggu sebelum Pilihan Raya seolah-olah "pesta" yang boleh mengaburi "biji mata" kita. Jika dinilai sebelum diumumkan pembubaran kabinet, masyarakat sentiasa "merungut" terhadap prestasi wakil rakyat mereka. Tidak cukup mengumpat di warung kopi atau di batas sawah padi, media massa dan elektronik dijemput untuk merakamkan kekecewaan. Kini, dimanakah rekod umpatan dan cacian mereka? Tenggelam dalam kempen pilihan raya yang "terhebat". Semuanya kini enak didengar.

Sepatutnya, rakyat harus mengambil peluang "menghukum" wakil rakyat mereka sekiranya mereka dicalonkan semula. Jika mereka tidak dicalonkan kerana "dakwat merah" dalam laporan prestasi mereka, parti yang mencalonkan mereka (tidak kira samada BN, PAS, KeADILan atau XYZ) harus dihukum terhadap kegagalan kepimpinan parti selama 4-5 tahun. Baru mereka ini tahu tinggi-rendah langit dan bumi. Minda dan perasaan rakyat usah diambil ringan.

Lihat sahaja negeri Kelantan dahulu. Dek kerana "kealpaan" pemimpin-pemimpin BN pada ketika itu, bukan seorang, bukan dua orang tetapi keseluruhan jentera kepimpinan parti terkuat BN "lumpuh" dalam sekelip mata. Bertempiran lari "tidak cukup langkah" pemimpin-pemimpin yang dianggap "terunggul". Rakyat negeri Kelantan "bijak menghukum" dan "tidak kelabu biji mata" dengan "kempen bermusim". Sejarah tidak popular inilah yang harus kita belajar daripada "sudut minda yang berbeza".

Aku bukanlah "penyokong fanatik" parti-parti pembangkang. Tidak juga "peminat setia...dulu, kini dan selama-lamanya" parti-parti pemerintah. Aku cukup "reflektif" dalam membuat penilaian. Undi tetap rahsia. Cuma kadangkala "kerahsiaan" ini harus diteluskan secara tidak langsung melalui "keterbukaan idea dan pemikiran". Ini yang sedang aku lakukan...

"Selamat Mengundi...Dulu...Kini...Dan Tidak Selamanya"

Coretan "Rahsia" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: