Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Tuesday, February 12, 2008

Edisi Khas : Petua Kesan Orang Hilang


Orang Hilang 1:

Pada 28hb September 2007, dalam coretan Kakak Angkat..."Back To The Future II", diakhir coretan aku hanya mampu menaruh harapan agar bertemu kembali dengan kakak Siti Nor Halid setelah kali terakhir bertentang mata pada tahun 1986 (semasa aku di Tingkatan 4 dan Kak Siti di Tingkatan 5).

Sukar untuk dipercayai buat seketika bahawa pada tanggal 11hb Februari 2008 iaitu hanya selepas 22 tahun berlalu, akhirnya Kak Siti Nor Halid membalas emel aku selepas 3 hari dihantar.

Bagaimana aku mengetahui alamat emel Kak Siti Nor? Sememangnya aku rajin mencari kawan-kawan lama melalui "Search Engine Yahoo dan Google". Aku hanya memasukkan nama "Siti Nor Halid" dan klik "search". Keluarlah berpuluh-puluh mukasurat yang memaparkan nama "Siti" atau "Nor" atau "Halid". Letih juga mencari sambil menongkat dahi. Naik layu mata.

Tiba-tiba mataku terpaku pada satu alamat yang memaparkan nama "Siti Nor Halid". Tepat dan penuh ejaannya. Akupun klik alamat berkenaan. Yeehaa...ada alamat emel. Aku masih was-was lagi pada awalnya tetapi tetap menaruh keyakinan inilah kakak aku yang hilang selama 22 tahun tanpa sebarang berita. Apatah lagi alamat emel berkenaan berasal dari Johor. Sah memang Kak Siti Nor Halid. Akupun tanpa berlengah terus menghantar emel dengan penuh sopan-santun . Siap tulis Puan Siti Nor Halid lagi. Takut tersilap orang.

Orang Hilang 2:

Selepas gembira berjumpa dengan nama Siti Nor Halid, aku cuba lagi satu nama iaitu rakan sekelas aku di Tingkatan 4 & 5 iaitu Intan Moslimon. Seperti pencarian diatas, tanpa mengambil masa yang lama, terpapar nama "Intan Moslimon" dalam satu alamat web Jabatan Kerajaan. Siap ada No. KP lagi. Memang sahlah sahabat yang aku cari kerana tarikh lahirnya ialah pada tahun 1970. Aku terus menghantar emel dan Intan membalasnya pada pagi 11hb Februari 2008.

Mesej:

Inilah namanya kemajuan dan teknologi memudahkan kehidupan manusia. Walau bagaimanapun, dua sahabat aku ini dijumpai kerana biodata mereka telah diberi "internet akses". Alam pekerjaan mereka berdua telah mendedahkan nama mereka di dalam dunia siber. Bagi mereka yang "low profile" sudah tentu pencarian seumpama ini bukan sesuatu yang praktikal dan mudah.

Orang hilang seterusnya:

Selepas dua kejayaan di atas, aku ingin "back to the future" untuk tahun 1984 pula. Nama Wan Kamazira Wan Ngah adalah pencarian seterusnya. Tahun 1985 untuk nama Hasmansah Hashim, tahun 1983 untuk nama Cikgu Yusof dan ramai lagi...

Bagi Kak Siti Nor dan Intan, memang terasa seribu kejanggalan apabila kita kembali berbual selepas 22 tahun. Hendak membayangkan bahawa kita berumur 16-17 tahun atau 38-39 tahun...dua alam yang amat ketara berbeza...

Terasa ingin kembali ke tahun 1986-87..."back to the future..."


Coretan "Kembali" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: