Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, April 21, 2007

Fokus Diri..."Back To The Future VI"

Kembali ke zaman silam...1995-1996...Babak II...

Bidang latihan bukanlah sesuatu yang baru kepada aku. Sejak 1995 lagi aku telah diajar, dilatih dan dibimbing untuk menjadi "Trainer" sewaktu aku bertugas di Jabatan Kerajaan. Berbanding dengan tugas aku sekarang yang apabila ada keperluan sahaja akan melatih kakitangan, bidang latihan di Jabatan Kerajaan lebih mencabar. Aku merupakan salah seorang "Master Trainer" dalam mengendalikan Program Latihan Kepimpinan JKKK, Tahun 1995-1996 yang membawa aku ke seluruh negeri dan berjumpa dengan pelbagai golongan masyarakat. Turun-naik kapalterbang sudah menjadi jadual tetap bulanan aku. Cukup mencabar...

Mengendalikan latihan dan memenangi hati audien adalah dua perkara berbeza. Jika sekadar menyampaikan pengetahuan melalui Modul Latihan yang ditetapkan dan melengkapkan jadual latihan tahunan bukanlah sukar tetapi memastikan penyampaian yang berkesan, unik dan melekat di minda dan hati audien adalah cabaran aku yang sebenarnya. Perasaan gementar menghadapi audien yang berbeza memang tidak boleh dielakkan kerana itu adalah realiti perasaan yang aku tidak boleh buang dan ianya perlu ditangani. Apatah lagi, audien aku kebanyakannya berumur 50 tahun keatas dan mempunyai pelbagai latar belakang (Ketua Kampung, Ahli Perniagaan, Setiausaha Politik, Imam Masjid, AJK Badan Sosial, Penuntut Universiti, Suri Rumah Tangga, Belia, Beliawanis dan sebagainya) dan aku...anak muda berumur setahun jagung...25 tahun...cukup janggal rasanya kalau niat aku semata-mata ingin mengajar mereka.

Aku masih ingat salah satu program latihan yang aku kendalikan selama 4 hari berturut-turut disalah sebuah negeri yang benar-benar menguji aku. Jika pada tahun 1995-1996, aku tidak boleh menjadi MJ Fox untuk meneroka masa hadapan "Back to The Future" untuk melihat diri aku pada tahun 2007, kini aku sedar bahawa peristiwa 1995-1996 benar-benar ada perkaitan rapat dengan peristiwa yang kini berlaku pada tahun 2007. Cukup unik...

Tempat latihan dan kemudahan yang disediakan tidak seperti yang aku jangkakan. Sambil menunggu kesemua audien aku masuk ke kelas, aku cuba menganalisis suasana dan ligat memikirkan teknik pengajaran yang bersesuaian dengan ruang, kemudahan dan kelengkapan yang disediakan. Fokus fikiran sedikit terganggu dengan "faktor luaran" dan aku seperti terperangkap "didalam kotak" dan gagal keluar. Selang 5 minit sebelum memulakan pengajaran, fokus aku semakin tergugat...bayangkan...mata dan perasaan aku terus terperangkap dengan melihat mereka terus berbual rancak, ada yang merokok lagi dibelakang kelas, ada yang menongkat dahi dengan muka mencuka, ada yang merenung tajam seolah-olah nak "makan orang", ada yang tersengih seolah-olah menyindir aku dan macam-macam lagi. Persepsi negatif mula bermain diminda aku...dan tiba-tiba..."STOP!"...aku terus sedar bahawa aku tidak harus dibuai dengan "faktor luaran". Aku mempunyai kekuatan dan aku harus mengembalikan fokus aku dan ianya adalah DIRI AKU SENDIRI...Fikir dan rasakan NIAT, KOMITMEN, TANGGUNGJAWAB dan TEKAD yang telah berada dalam diri aku. Ya, aku harus FOKUS.

Aku tidak perlu menunggu hingga hari ke 4 untuk melihat impaknya. Sejurus selepas aku menyuraikan audien untuk makan tengahari, tiba-tiba seorang pakcik dan rakannya menghulurkan tangan untuk berjabat sambil berkata "Encik...encik asal mana?" sambil tersenyum. Sebahagian pakcik dan makcik yang lain seakan "tunduk malu" meminta izin jalan dihadapan aku, sebahagian lagi "mengangkat tangan" dari jauh sambil beredar. Suasana berubah dalam bentuk yang lebih ceria. Audien aku seolah-olah berubah menjadi "orang muda" yang lebih bersemangat dan aku semakin selesa.

Kembali ke zaman kini...2007

Tubuh badan, pernafasan dan aliran darahku telahpun sebati dengan corak pemikiran reflektif. Aku kini berpegang kuat pada prinsip bahawa tiada satu peristiwa yang aku alami akan merugikan aku. Peristiwa 1995-1996 diatas benar-benar membentuk peribadi aku. Aku kini sentiasa melihat disudut yang berbeza bila menghadapi sesuatu. Cuba mencari perkara positif didalam perkara negatif kerana aku tahu sejarah akan berulang kerana perkara negatif hari ini akan menentukan perkara positif pada tahun 2020 (kalau umur panjang...insyaAllah...).

Prinsip ini dari masa kesemasa akan aku cuba terapkan ke minda dan perasaan kakitangan dan rakan-rakan yang ingin keluar daripada skop pemikiran biasa. Tidak aku nafikan agak sukar menanamkan kefahaman konsep pemikiran ini kerana kita hanya melihat apa yang ingin kita lihat pada hari ini...Agak sukar...

Kita jumpa lagi dimasa hadapan..."Back to the future..."

Hasil Coretan:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: