Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Friday, June 29, 2007

Edisi Khas : Kepimpinan "Samseng"

Tarikh : 28 Jun 2007
...Sejak dari pagi lagi fikiranku hilang fokus. Nasib baik sesi temuduga dari pagi hingga ke petang yang aku kendalikan bersama dua orang rakan panel berjalan lancar. Jam 6:30 petang aku dan isteri bergegas pulang ke rumah. Anak aku perlu dibawa segera ke klinik kerana luka dikepalanya kembali berdarah.

Dalam perjalanan yang sentiasa sibuk, aku mengimbas kembali "semburan" aku kepada kakitangan sekolah anak aku semalam. "Apa hak Gurubesar menghentak kepala anak saya dengan botol air sehingga berdarah?" "Saya nak Cikgu sampaikan pesan kepada dia (Gurubesar) yang saya nak berhadapan dengan dia...apa masalah dia sebenarnya." "Jangan dia cuba melarikan diri pulak." Nada suara aku cukup tinggi dan lantang membebaskan emosi yang tidak mampu lagi dikawal.

Pada masa yang sama juga semalam, aku telahpun melaporkan kepada YDP, PIBG dan alhamdulillah, YDP memberikan sokongan kepada aku untuk bertentang mata dan berbincang dengan Gurubesar serta membawa ke dalam mesyuarat PIBG akan datang.

Di klinik, doktor kelihatan berkerut memeriksa kepala anak aku. Anak aku mengatakan kepalanya terasa berdesing dan sakit. Selepas hening seketika, doktor menyarankan aku agar merujuk perkara ini ke Hospital Pakar untuk membuat pemeriksaan "brain scan". Kedengaran cukup serius dan membimbangkan. Tanpa banyak berfikir, aku memberikan kata setuju dan terus bergegas ke Hospital Pakar.

Di Hospital...

Di Bilik Kecemasan, pemeriksaan rapi dilakukan. Suasana tenteram dan layanan mesra kakitangan hospital sedikit-sebanyak meredakan perasaan gelisah aku. Cukup takut menantikan keputusan "'CT Brain". Tempoh 15 minit menanti keputusan terasa amat "lemas". Dup! Dap! Dup! Dap!...

Alhamdulillah, akhirnya keputusan menunjukkan tiada berlaku kecederaan atau pendarahan dalaman. Hanya kecederaan luaran. Terasa lega yang teramat sangat. Aku tak dapat nak membayangkan sekiranya attendan hospital mengeluarkan skrip yang berbeza...Cukup "mendebarkan" dan "mencemaskan".

Dalam perjalanan pulang, fikiran aku kembali tenang tetapi disudut lain, hati kian "membara" untuk berhadapan dengan Gurubesar yang "kurang ajar". Esok juga aku merancang untuk "memanaskan" email aku dengan membuat susulan ke Jabatan Pendidikan Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia. Sekarang "buku telah bertemu ruas". Silap haribulan Gurubesar ini membuat "onar" dengan aku.

Tarikh : 29 Jun 2007

Aku, isteri dan abang ipar seperti yang dirancang bersemangat untuk "menyerang" Gurubesar yang "tidak cerdik" ini. Ingin aku tatap muka dia puas-puas dan "membasuh, menyental dan membilas" dia habis-habisan. Sampai sahaja ke pejabat sekolah, terus aku memperkenalkan diri..."Ni saya bapak yang telefon dan mengamuk semalam...Gurubesar ada ke?" Kami terpaksa menunggu 15 minit kerana Gurubesar sedang makan. Takpa...yang penting dia tak melarikan diri.

Di Bilik Gurubesar...

30 minit kami menyoal-siasat Gurubesar ini tanpa rasa belas kasihan. Buat apa nak kasihan kepada dia walaupun orang tua. Dia sendiri tidak kasihan kepada anak aku sampai sanggup menghentak kepala anak aku. Ikut hati ingin sahaja aku menghentak kepalanya. Biar dia rasakan pula kesakitan yang anak aku alami.

Selepas penat "keliling dunia" dia menjelajah untuk mengelak dan menafikan tindakannya, akhirnya dengan kelantangan suara aku dan "triple" lantang suara abang ipar aku, akhirnya dia mengakui tindakan dia dengan mengunakan alasan "TER" atau "TAK SENGAJA" kerana katanya dia sedang marah diwaktu itu. Tindakan BODOH seorang Gurubesar yang bergelar pendidik. Apakah kesalahan berat yang anak aku lakukan sehingga emosi Gurubesar ini tercabar...apatah lagi anak aku seorang Pengawas...Pelik.

Dia telah memerangkap dirinya dengan jawapan itu. Apa lagi, semburan demi semburan yang "berapi" bagai "naga jadian" kami halakan ke wajahnya. Pucat dan berpeluh yang jelas menampilkan "pelakuan orang bersalah". Takut ingin bertentang mata dengan kami (naga jadian).

Perkataan maaf spontan dia keluarkan sambil menepuk tangan aku. Aku mengatakan mudah melafazkan maaf tetapi kesan peristiwa yang berlaku akan kekal dijiwa dan emosi anak aku. Adakah dia boleh membayar kos jiwa dan perasaan ini. Aku menegaskan bahawa perkara ini akan tetap aku bawa ke peringkat atasan dengan apa jua cara. Tunggu sahajalah akibatnya.

Petangnya, aku memanaskan email aku dengan membuat susulan. Aku tahu budaya Malaysia kalau tidak dipanaskan dengan membuat susulan, pihak yang berwajib hanya akan diam membisu. Kebiasaannya, bila dah terantuk baru mereka nak tergadah. Harapkan tindakan proaktif jauh panggang dari api. Aku tidak tahu setakat mana berkesannya kemudahan aduan yang pihak Kementerian Pelajaran Malaysia sediakan seperti sms, email, aduan, faks dan surat. Talian aduan bila dihubungi, sentiasa tidak berangkat. Cukup membosankan.

Hari-hari seterusnya...

Aku akan tetap "memanaskan" punggung orang-orang yang berkenaan tanpa henti. Aku pernah memanaskan punggung kakitangan Hospital Besar, LHDN, Majlis Perbandaran dan sebagainya. Biarlah aku membuat 100 kali susulan kerana aku percaya kalau aku tidak bertindak seagresif ini, pihak berwajib hanya akan "memandang sebelah mata". Kurangnya "kepekaan" mereka akan menyebabkan ramai lagi anak-anak murid/pelajar yang akan menjadi mangsa kepada pendidik-pendidik yang "tidak berakal dan berhemah" yang bercirikan Kepimpinan "Samseng".

Teringat lagu samseng...

Artis : AHLI FIQIR
Lagu : Samseng

Samseng, samseng, samseng, samseng
ini bukan zaman samseng
bukan zaman samseng samseng*
tiada tempat untuk samseng
ini bukan cara samseng

Sudah banyak yang ku lihat di depan mata
pecah botol pecah gelas pecah kaca pecah kepala
cara berkuasa siapa gagah siapa perkasa siapa lagi ramai anggota
mana tempat?
bila masa?
kita jumpa
satu lawan satu
engkau dengan aku
buka butang buka baju
gedebak gedebik gedebuk
kita tunggu siapa yang akan jatuh dahulu
...........

Coretan Kekecewaan:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

2 comments:

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...
This comment has been removed by the author.
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Tak sangka...email aduan aku kepada utusan online, tv3 dan Ketua Setiausaha Negara (KSN), YBhg.Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah mendapat maklumbalas daripada KSN sendiri melalui email. Beliau telah memanjangkan aduan aku ke Ketua Setiausaha, Kementerian Pelajaran Malaysia. Nantikan babak-babak seterusnya...Terima kasih Tan Sri..:-)