Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Thursday, June 21, 2007

Kod Kehidupan : Transformasi

Senario :
28hb Jun 2007, robot-robot yang boleh "mengubah bentuk" dalam filem "Transformers" arahan Michael Bay akan menyerang Malaysia. Rasa tidak sabar untuk menyaksikan kehebatan filem khayalan berteknologi tinggi ini. Walaupun dah jadi "bapak budak", filem ini sebenarnya mengembalikan nostalgia aku semasa zaman kanak-kanak dahulu. Betapa siri kartun "Transformers" ini dahulu meninggalkan kesan dan pengaruh yang membangunkan "imaginasi pemikiran" aku pada zaman kanak-kanak pada era tahun 80an. Cukup teruja!

Bercerita berkenaan "Transformers" atau terjemahannya "sesuatu yang boleh mengubah bentuk", secara ilmiah atau akademik terlintas difikiran aku perkataan "Transformasi" atau dalam kata mudahnya "perubahan". Satu istilah yang biasa kita dengar dan bukan sesuatu yang janggal dalam kehidupan kita.

Tiada satu perkara di dunia ini berada dalam keadaan "statik". Batu, kayu, air, tumbuhan, haiwan dan yang paling mulia kita yang bernama manusia ini tidak akan dapat mengelakkan faktor "transformasi". Batu yang kelihatan statik itupun pasti akan mengalami "transformasi" kerana tidak dapat mengelakkan faktor pengaruh persekitaran alam. Apatah lagi kita.

"Imaginasi"
pemikiran manusia benar-benar telah menyelamatkan kita untuk terus menjadi "khalifah" di muka bumi. Pemikiran kita sentiasa berkembang untuk terus mengadaptasi "perubahan". Walaupun tubuh badan kita tidak boleh mengubah bentuk seperti robot-robot "Transformers", kita sebenarnya sentiasa "transform" ke bentuk lain. Di sudut positif, manusia yang sanggup "berkorban" untuk "transform" mindanya, "transform" emosinya dan "transform" semangatnya akan dapat melihat diri mereka "berkembang" dan membesar seperti robot "Transformers" di sudut yang berbeza. Inilah "transformasi" dalam realiti kehidupan.

Kod Mesej:

Perubahan adalah satu senario realiti yang tidak boleh dielakkan. Kita manusia harus sentiasa bersedia untuk menghadapi dan melakukan penyesuaian diri. Tiada kehidupan yang "ideal". Apa yang ideal adalah IMAGINASI kita untuk mencorakkan kehidupan. Teringat aku kembali pada zaman kanak-kanak, berimaginasi sendirian "menembak" dengan getah "patung-patung askar" yang disusun di atas almari. Imaginasi yang membayangkan "patung-patung askar" itu adalah "musuh" dan aku adalah "askar baik" yang akan menghapuskan "mereka". Satu kepuasan "imaginasi" yang sukar dikembalikan... :-)

TRANSFORMERRRSSSS!!!...

Kod Transformasi:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

3 comments:

Anonymous said...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Alamak! Bahasa apa ni...Spanish kot...Sir, could you please translate into English..TQ :-)

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Ramainya orang beratur nak beli tiket...selepas 30 minit akhirnya dapat juga membeli 4 tiket yang tempat duduknya kurang ideal. Takpalah...janji nonton...esok (1/7/07) nostalgia aku pada zaman kanak-kanak akan kembali... :-)