Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Tuesday, June 5, 2007

Kod Kehidupan : Naluri lwn Minda

Kod 1 : 010607-1200-2000
Lokasi : Jalanraya Kuala Lipis-Gua Musang
Senario:
...Rasa bebas dan lega dapat lari daripada kod rutin harian (ke pejabat). Cuti tiga hari sempena cuti sekolah, aku ambil peluang untuk pulang ke Kota Bharu bersama keluarga. Tiga hari yang sarat dengan "rehat"..."santai"..."makan"..."tidur". Aktiviti harian yang menambahkan lemak badan.

Kali ini aku ingin menceritakan pengalaman perjalanan aku semasa pulang ke Kota Bharu yang memakan masa selama hampir 8 jam. Bercerita tentang sikap aku dalam menangani cabaran naluri dan minda. Perjalanan diwaktu musim cuti sekolah tidaklah terlalu mencabar jika hendak dibandingkan perjalanan semasa musim perayaan. Kenderaan "empat roda" tidaklah banyak tetapi lori balak, bas ekspres dan lori treler memang tidak putus menjalar, merayap dan melibas disetiap ceruk jalanraya. Bagai berkawan-kawan pula.

Kali ini aku telah mengharungi ujian naluri dan minda yang "terhebat". Selang beberapa jam perjalanan, disatu lokasi emosi mula tercabar setelah agak lama mengekor bontot enam buah kenderaan. Hati mula "terbakar" bila melihat kenderaan pertama yang mengekor bontot lori balak seperti "tiada motivasi" untuk memotong walaupun semasa ada peluang dan ruang. Bersantai di jalanraya agaknya. Hati kian "menggelepur" bila melihat kenderaan-kenderaan lain juga seakan "takut-takut" untuk memotong. Di belakang aku pula "mencucuk-cucuk" sebuah MPV 2.7 yang membuatkan bontot MPV 2.0 aku kian panas.

Akhirnya, saat yang dinantikan tiba. Naluri mengatakan aku mempunyai peluang memotong enam kenderaan sekaligus dengan lori balak yang bagai "siput". Minda mengatakan bahawa jalanraya "kelihatan lurus" dan tiada tanda kenderaan muncul dihadapan. Sepantas kilat, lampu signal diberikan dan pedal minyak ditekan kuat. Berdesup MPV 2.0 aku mencecah 13o-140km memotong enam buah kenderaan sambil diekori rapat MPV 2.7 dibelakang. Tiba-tiba...sepantas kilat juga, minda terdetik perasaan "was-was" apabila melihat dihadapan aku ada jalan yang seakan "berombak". Minda memberikan signal bahawa "kemungkinan" akan ada muncung kenderaan muncul. Sesaat itu juga emosi dan minda aku mula "berkecamuk dan bercelaru". Hendak masuk "pancung" dicelah kenderaan yang rapat-rapat atau terus memecut memotong lori balak di hadapan. Hati "berbelah-bahagi". MPV 2.7 dibelakang aku terus mengekori dengan rapat. Aku masih "was-was"...brek ditekan sekali...tetapi bila melihatkan MPV 2.7 dibelakang terus mencucuk rapat, aku terus "melawan minda" dan "mempercayai naluri". Pedal minyak terus ditekan kuat dan aku hanya "mampu berharap" tiada kenderaan muncul dihadapan. SYUKUR...tiada kenderaan disebalik jalan yang berombak berkenaan. Sepantas itu juga aku "memancung" masuk kembali ke lorong kiri. Perasaan kembali tenteram dan barulah aku kembali mendengar anak-anak aku riuh dibelakang...

Kod Mesej:
Di jalanraya, usahlah kita mengikut "NALURI" dalam membuat keputusan. Cukup merbahaya. Kebarangkalian untuk kita "terselamat" mungkin 1 dalam 10 atau 100. Pengalaman aku mengikut keputusan naluri diatas bukanlah satu "keberanian dan kebanggaan" tetapi sebenarnya satu "kesilapan dan kegagalan" dalam pemanduan cermat dan berhemah. Aku harus belajar daripada pengalaman ini. Memang benar..."Biar Lambat Asal Selamat" dan "Malang Tidak Berbau"...tetapi tanda-tanda AMARAN di jalanraya disokong oleh "MINDA yang jelas" dan "kawalan EMOSI" akan membantu kita mengimbas merbahaya yang mungkin berpotensi muncul tanpa diundang...

Kod Pengalaman:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

2 comments:

islam2020 said...

Assalamuailaikum wbt, This is my favorite!! I like the title & the way you highlighted those words. Will be a great BM comprehension material for students. Why dont you sent this article out to the published media??

Zamer....you are my BM idol:-)

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Waalaikumusalam..Thanks Ayi. WOW! BM Idol...tinggi sangat tu Ayi. Different way of thinking and writing is my focus and I feel good when I can translate it into words and interesting analogy. Sending article to media...yes, but I more focus to commentary. Susah gak nak masuk but kalau kita hantar 10, keluar satupun dah cukup baik.
Terima kasih Ayi kerana meluangkan masa melawat dan membaca..:-)