Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, June 30, 2007

Kod Kehidupan : Pentas Lakonan Manusia

Senario:
Altantuya, Razak ke Eropah

SHAH ALAM 29 Jun – Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa hubungan Altantuya Shaariibuu dengan Abdul Razak Abdullah Baginda boleh diibaratkan seperti teman lelaki dan teman wanita, serta pasangan itu pernah pergi bersama ke Eropah termasuk Perancis dan Itali.

...Aku kadangkala cukup bermasalah untuk memahami senario kronik yang berlaku dalam masyarakat Malaysia kala ini. Kes jenayah "skandal paling terhangat" yang terpampang didada media saban hari ini benar-benar aku anggap "pentas lakonan" kepada pelbagai pihak yang terlibat samada secara langsung atau tidak langsung. Bagi aku secara peribadi, kes ini cukup "meloyakan" dan "memalukan" negara Malaysia. Jenayah pembunuhan paling "tidak beretika dan bermoral" yang akan memburukkan lagi buku sejarah Malaysia.

Lupakan sebentar prosedur polis, peguam, hakim, mahkamah dan undang-undang. Prosedur yang "memenatkan" untuk menentukan siapa benar, siapa salah. Benar atau salah masih subjektif pada pandangan aku. Bagi aku, pihak mana yang cekap dan kreatif berasaskan bukti dan data akan menentukan itulah "kebenaran" dalam definasi prosedur undang-undang sivil.

Aku cuba membayangkan kalau dunia ini mempunyai skrip kod kehidupan yang "ideal". Alangkah murninya sekiranya orang-orang yang terbabit "meletupkan" Altantuya berani mengaku dengan mengeluarkan skrip paling murni seperti ini..."Tuan Hakim, tidak payahlah kita meneruskan prosedur Mahkamah ini. Ini semua pentas lakonan untuk kita semua. Kasihan saya melihat keluarga mangsa. Saya dapat membayangkan perasaan hiba mereka. Dengan ini saya mengaku saya bertanggungjawab sepenuhnya. Sayalah yang "meletupkan" mangsa tanpa rasa belas kasihan. Saya memang "berhati binatang" dikala itu dan saya tidak harus hidup lagi di didunia ini. Bunuhlah saya dengan "meletupkan" saya pula." Kelihatan pelik dialog ini tapi inilah bayangan ideal aku. Mustahil.

Aku cuba membayangkan perasaan orang-orang yang terbabit. Tidakkah mereka rasa gelisah, dan takut kepada hukuman Allah bila mati kelak. Tidak mustahil dengan prosedur mahkamah yang "complicated", mereka ini akan bebas dan tersenyum lebar. Tidak kira siapa orangnya, secara logik akal tentu ada manusia yang meletupkan mangsa. Hanya orang berkenaan sahaja yang mengetahui perbuatan mereka. Cukup pelik manusia ini...BERANI MELETUPKAN ORANG TAPI TAKUT UNTUK TAMPIL MENGAKU KESALAHAN...KALAU BERANI MELAKUKAN PERBUATAN INI, KEKALKANLAH KEBERANIAN ITU SAMPAI MATI...TAHU PULAK TAKUT!

Kod Mesej:
Dalam suasana organisasi pekerjaan, analogi peristiwa diatas amat berkaitan dengan kes-kes masalah disiplin yang aku kendalikan. Ada kes memang ada pesalah yang berani mengaku kesalahan dan berundur diri secara berhemah atau tidak berhemah selepas penat aku "psiko". Terdapat juga pesalah yang takut atau cuba mencari helah untuk menyelamatkan diri walaupun bukti jelas menunjukkan dirinya memang bersalah. Cuma sebagai pihak yang menjadi "orang tengah" dalam mengendalikan kes-kes masalah kakitangan, aku cukup "terbuka" untuk memberi ruang kesedaran kepada mereka walaupun terdapat antara mereka yang tak sedar diuntung.

Benar seperti kata pepatah Melayu..."Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya akan jatuh ke tanah juga". Sebagai manusia, usahlah kita ingat perbuatan kita ini tidak akan terbongkar satu hari nanti. Sekiranya kita tidak jatuh ke tanah hingga kita mati...bila mati nanti barulah kita tahu bijaknya "lompatan" kita itu sebenarnya bukanlah setinggi mana...

Kod Lakonan:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: