Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, August 29, 2009

Edisi Khas 20: Tradisi Sambutan Kemerdekaan


Aku sudah boleh membayangkan sambutan malam kemerdekaan. Mengekalkan tradisi sambutan yang sarat dengan gerombolan manusia, percikan bunga api diangkasa, keriuhan konsert dan sebagainya. Berkumpul beramai-ramai sehingga lewat malam sambil menanti penuh sabar detik 11:59:50 untuk membilang angka 10 hingga 1 dan kemudian menjerit serentak perkataan keramat semenjak tahun 1957 iaitu "MERDEKA...".

Hiburan penyanyi-penyanyi tersohor negara pastinya akan menjadi daya tarikan pengunjung untuk melepakkan diri bermula seawal waktu Maghrib lagi. Kala ini, aktiviti bebas yang dipamerkan oleh golongan remaja lelaki dan perempuan sudah DIHALALKAN atas nama PESTA UMUM. Pastinya, mata kita akan tergoda melihat budaya pergaulan remaja-remaja kita. Tanpa segan-silu masing-masing membelit pinggang sambil bertepuk-bertampar dan bergurau-senda dikhalayak ramai. Bagi yang sukar mengawal ransangan terlarang, pasti mereka menyelinapkan diri untuk mencari ruang tersembunyi disebalik tembok, dibelakang tangga atau dicelah-celah pokok. Bertukar menjadi "halimunan" untuk bercumbu dan melepaskan gelodak nafsu. Semua ini berlaku atas nama Tradisi Sambutan Kemerdekaan.

Apabila detik 12:00 malam, 31hb Ogos 2009 disambut dengan jeritan kemerdekaan, pastinya wang rakyat yang bernilai jutaan ringgit akan terbakar hangus dilangit gelap. Mata pengunjung-pengunjung akan bersinar menatap kecantikan dan keunikan permainan bunga api yang kelihatan seperti bernyawa. Kita berasa terpegun, kagum dan puas dengan PENGISIAN kemerdekaan ini sambil kepala mendongak dan mulut terbuka luas (tanpa sedar). Semua ini dikekalkan atas nama Tradisi Sambutan Kemerdekaan.

Bagi pengunjung-pengunjung yang sudah mengantuk, pasti punggung diangkat. Bontot nipis mulai terasa sakit kerana berlabuh selama beberapa jam didataran keras. Kemuncak sambutan sudah dinikmati. Bagi golongan remaja, pasti ada aktiviti sambutan tambahan. Motor dipecut ke lokasi yang hanya mereka sahaja yang ketahui. Esok diawal pagi pasti ada kondom berlendir ditemui dicelah-celah pohon renik atau di bawah tangga. Bagi yang tersilap "teknik permainan", selepas 7 bulan terpapar pula didada akhbar mayat bayi tidak cukup bulan ditemui di mangkuk tandas awam. Zalim dan menjijikkan. Setelah lautan manusia beredar, mata kita akan pedih pula melihat lautan sampah-sarap yang berselerakan dan bertimbunan. Kesedaran sivik masyarakat Malaysia yang masih berada dibawah paras beku walaupun sudah 52 tahun merdeka. Semua ini dibiarkan atas nama Tradisi Sambutan Kemerdekaan.

Persoalannya, apakah pemimpin-pemimpin kita BUTA-TULI untuk melihat dan menilai perkara ini? Aku cukup TEGAS mencadangkan agar budaya sambutan kemerdekaan secara TERBUKA ini DIHARAMKAN. Ianya hanya mendatangkan sembilan(9) keburukan daripada satu(1) kebaikan. Ciptalah ALTERNATIF budaya sambutan yang berteraskan budaya kita dan bukan diciplak daripada budaya acuan Barat. Cukuplah lebih lima(5) dekad kita GILA MENIRU. Percayalah bahawa tidak akan hilang dan pudar status dan kedaulatan negara Malaysia walaupun tanpa sambutan MEWAH kemerdekaan. Ubahlah cara pemikiran kita. Kita hanya kaya dan seronok dengan SLOGAN BERMUSIM tetapi pengisian sebenarnya ditinggalkan KOSONG. Usah diteruskan tradisi sambutan kemerdekaan yang terbukti hanya melalaikan dan merosakkan agama, bangsa dan negara.

MERDEKA...! MERDEKA...! MERDEKA...!

Coretan "Jiwa Merdeka" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong, Selangor

No comments: