Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, August 1, 2009

Realiti Kehidupan 3: Wang atau Nyawa


"Wah...lu punya tayar sudah banyak teruklah...sudah makan tepi."

Dialog Cina Mekanik yang membuatkan aku tiba-tiba termenung sejenak. Ingatkan datang nak buat "alignment" dan "balancing" saja. Rupanya kereta aku menagih kasut baru pula.

Lantas aku merenung tayar-tayar baru yang disusun rapi di atas rak. Satu-persatu jenama tayar aku perhatikan. Sudah pasti jenama "Good Year" menjadi pilihan aku. Tetap setia pada satu jenama. Kod tayar 195, 15R kelihatan di penghujung rak. Aduh...RM280 sebiji.

"Sudah naik harga ke? Dulu tak sampai RM200 pun."

"Ini tayar Good Year baru punya. Lagi banyak bunga. Satu biji RM235."

"Oklah. Tukar 2 biji. Lagi 2 tayar, pakai lama punya. You tengoklah mana satu tayar banyak bunga lagi."

Itulah hakikat dalam kehidupan yang terpaksa aku lalui tanpa diduga. Lari belanjawan aku bulan ini. Selain keperluan makan-minum, pakaian, rumah dan segala macam kos harian dan bulanan, kos penyelenggaraan kenderaan tidak boleh dipandang ringan dan diketepikan. Ketenangan membawa kenderaan yang "diyakini selamat" amat penting apatah lagi ianya menentukan keselamatan nyawa keluarga di jalanraya. Aku rela berhabis duit dengan berhutang kad kredit daripada menanggung risiko di jalanraya.

Hargailah kenderaan seumpama kita menghargai nyawa kita. Duit boleh dicari tetapi keselamatan tidak boleh diganti.

Coretan "Kasut Baru" oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong, Selangor

1 comment:

Nia said...

Btol tu..duet bleh di cari..nyawa x blehh di tukor ganti..
bior x cukop duet, jgn x cukop mkn..x cukop duet x blehh mkn..ape dehal..ulat dlm batu pown bole idop..mkn la pape..batu ke kayu...