Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Wednesday, May 30, 2007

Kod Kehidupan : Ketetapan dan Hikmah

Senario:

ALOR STAR 29 Mei – Lapan orang termasuk tujuh sekeluarga terbunuh apabila sebuah lori kontena merempuh deretan kereta yang sedang menunggu untuk membayar tol, di Plaza Tol Hutan Kampung di Kilometer 41.3, Lebuh Raya Utara-Selatan, dekat sini hari ini.

Adakah Kod Kehidupan lapan orang mangsa yang “amat malang” berkenaan telah ditetapkan? Itulah hakikat yang kita dan ahli keluarga mereka harus terima kerana “Malang Tidak Berbau” dan “Ajal Maut Allah yang Menentukan”.

Sejurus aku mendengar berita menyayat hati melalui Radio ERA pagi tadi, fikiran dan perasaan aku terus terlintas dan terusik dengan seribu persoalan. Adakah insiden ini tidak boleh dielakkan? Adakah mampu lapan orang mangsa ini diselamatkan sekiranya mereka tidak mengikuti laluan ngeri berkenaan? Aku dapat membayangkan perasaan betapa “lega” dan “bersyukurnya” pemandu dan penumpang kenderaan lain yang terselamat. Betapa “paniknya” pemandu dan penumpang yang lain apabila kenderaan disebelah atau dibelakang lenyek dirempuh dan diseret lori kontena berkenaan. Betapa “pucatnya” mereka yang terperangkap dalam suasana kemalangan dan menanti penuh debar babak drama ngeri berakhir tanpa melibatkan mereka. Kesimpulannya, lapan orang mangsa yang terbunuh benar-benar menjadi “mangsa yang teramat malang” walaupun ada nyawa-nyawa lain yang juga berpotensi tinggi untuk terbabit.

Sejenak aku mengimbas kembali pengalaman aku satu waktu dahulu semasa pulang ke Kota Bharu dari Kuala Lumpur. Satu jarak perjalanan yang benar-benar menguji minda, emosi, fizikal dan psikologi. Aku bukan jenis pemandu yang suka berhenti dan berehat. Habis kuatpun, berhenti 30 minit untuk solat dan membiarkan anak-anak aku mengisi perut mereka. Stesyen Petronas Gua Musang menjadi satu-satunya lokasi popular untuk aku melepaskan lelah sebentar.

Satu ketika dalam perjalanan menuju ke Merapoh, tiba-tiba minda dan perasaan aku begitu berat untuk berhenti seketika dipinggir jalanraya. Seperti yang aku katakan tadi, aku tidak gemar berhenti dengan kerap apatah lagi di pinggir jalanraya. Tapi pada ketika itu, mata aku amat berat seolah-olah ada benda yang bergayut. Aku akhirnya berhenti untuk beberapa minit di pinggir jalanraya untuk “termenung” sejenak seolah-olah sesuatu yang “pelik” telah aku lakukan. Selang beberapa minit, aku meneruskan perjalanan dan....alangkah terkejutnya aku kerana di hadapan aku kelihatan beberapa buah kenderaan berlingkar di tengah jalanraya...dan fikiran dengan pantas memberikan signal kemalangan telah berlaku. Agak teruk jugak kenderaan yang terlibat...bersusun-susun “bumper to bumper”...dan kelihatan ianya baru sahaja terjadi.

Setelah melepasi tempat kemalangan, fikiran dan perasaan aku terus terlintas...NASIB BAIK aku berhenti rehat seminit dua tadi...kalau tidak PASTI aku merupakan salah sebuah kenderaan yang terlibat...SYUKUR..aku diselamatkan...Inilah berkat “doa perjalanan” yang kita amalkan sebelum dan semasa perjalanan...mencetuskan Kod Kehidupan yang “TERPELIHARA”.

Adakah pengalaman peristiwa aku diatas boleh dijangkakan? Tidak mungkin dan mustahil. Inilah yang berlaku kepada lapan orang mangsa dalam kemalangan ngeri diatas. Bukan permintaan mereka. Bukan salah mereka. Mereka merupakan mangsa yang “tidak awal dan tidak lewat” walau sesaatpun untuk berada dalam skrip Kod Kehidupan mereka. Amat malang. Kod Kehidupan mereka telah ditakdirkan begitu. Terimalah dengan redha.

Kod Mesej:
Apa yang berlaku dalam kehidupan kita tentu ada perkaitan dan hikmahnya. Sesaat kita lari dan menyimpang daripada landasan akan menentukan Kod Kehidupan Masa Hadapan kita. Cukup membimbangkan. Nasib baiklah kita tidak boleh meneropong masa hadapan kita. Jika kita boleh melihat, pasti kita kelam-kabut untuk “configure” kod-kod tindakan harian kita. Satu “signal” yang harus menjamah pemikiran dan perasaan kita untuk menoleh kebelakang meneliti dan menghurai pengalaman. BERDOA, BERUSAHA DAN BERTAWAKAL…itulah perkataan yang paling tepat bagi menjamin KESEJAHTERAAN Kod Kehidupan masa hadapan kita.

Kod Pengalaman oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

2 comments:

islam2020 said...

Zamer, I like this one too! And I think you should also sent your article to the published media as well..so that the reach is wider. What you have done here is Gr8!! I will use this blog as my reference and learning platform for perfect writing. May Allahswt continue blessing you & family with goodness and his sheltering shades.

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Thanks Ayi..what else I can say to my first "Corporate Guru". Most of the time we always look at one angle only and now from my blog, I will show to the readers that in our mind we have more space to think, analyse and relate it with our "true life"... We read with "energy" and not "just read"...Berfalsafah sikit..heee...:-)