Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Tuesday, July 17, 2007

Edisi Khas 2 : Hangat-hangat Tahi Ayam

Senario:
Sejak kebelakangan ini aku cukup bosan apabila semua pihak "melatah dan melalut" apabila membicarakan isu-isu semasa. Semua cabang dan ranting media cetak dan elektronik seakan-akan berlumba-lumba ingin menjadi "juara" berita terkini, berita mutakhir, berita hangat, berita sensasi dan berita "basi".

Daripada kes Altantuya yang cukup meloyakan, kes CTOS, kes keracunan makanan di sekolah, kes kerosakan moral, kes pelajar bertingkahlaku samseng, kes rasuah, kes bunuh, kes AirAsia "Tambang Murah" tapi "Tak Murah Hati" kepada OKU, isu FAM dan yang terbaru nahas helikopter Nuri TUDM. Semuanya seperti tak menang tangan kita menanganinya. Lepas satu...satu bala-bencana mendatang.

Seperti biasa, kebanyakan kes dan isu yang timbul pada pandangan peribadi aku sebahagiannya isu "lapuk" dan "berkarat". Umpamanya lebih 20 tahun dahulu kita sudah mempersoalkan penggunaan helikopter Nuri yang sahih mempunyai rekod "terhempas" yang begitu "kronik". Jika pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM mampu dibeli untuk digunakan "entah bila", mengapakah pesawat yang menjadi kegunaan "harian" anggota tentera TUDM ini tidak diberikan perhatian. Cukup aku tak faham polisi TUDM dan kerajaan. Sepatutnya pesawat-pesawat "berusia" seumpama ini dipamerkan di muzium angkatan tentera kalau tidakpun dilupus daripada disimpan dan diselenggara untuk "meragut" lebih nyawa. Tidakkah pihak TUDM belajar daripada sejarah? Aku pasti, kes seumpama ini akan terus kita perbualkan 10 tahun akan datang dengan tajuk berita..."NURI JATUH LAGI".

Selain fokus kita tertumpu kepada nahas NURI, isu "terhangat" dipasaran kini yang aku rasa menduduki ranking 5 teratas adalah isu "Jatuhnya Martabat Bolasepak Negara". Aku ini bukanlah kaki bola tetapi aku sempat menonton 10 minit awal. Tak boleh tahan...aku segera tukar ke siaran lain kerana tidak sanggup melihat pemain-pemain kita "dibuli" oleh gergasi Uzbekistan. Kini, tuding-menuding jari sudah menjadi budaya masyarakat kita. Tiada siapa yang berani "memancung" kepala sendiri apabila otak sudah berbelit dengan kepentingan peribadi. Aku juga percaya, isu ini akan terus diperbualkan 5 tahun akan datang sekiranya pemimpin-pemimpin FAM atau pihak-pihak yang berkaitan dalam kepentingan sukan negara tidak mengambil langkah drastik untuk memperbaiki keadaan.

Cukup membosankan!
Selang seminggu-dua lagi, masyarakat akan kembali "sejuk" dan mula "melupakan" isu ini. Lihat sahaja isu JKR...apa dah jadi dengan topik "bumbung bocor"...senyap...Apa cerita isu "kerosakan moral" pelajar-pelajar sekolah yang tanpa segan silu melakukan "seks bebas". Setakat mana rakaman video/mms boleh menjalani proses "superimpose" untuk menyelamatkan maruah "aktor dan aktres berani aksi". 10 tahun dahulu kita sudah membangkitkan perkara ini semasa teknologi kurang canggih. Sekarang ini, teknologi semakin canggih...anai-anai kini bertempiaran lari tanpa kawalan kerana tiang telahpun rapuh dan runtuh...Malang sungguh nasib bangsa dan negaraku dalam kita ghairah untuk menyambut 50 tahun kemerdekaan...

Aku harap pihak-pihak yang bertanggungjawab tidak "berpeluk tubuh" dan menanti isu terbaru "mengetuk kepala" mereka untuk mendongak. Cukup-cukuplah menuding jari. Cukup letih kalau 25 tahun lagi kita membaca kronologi buku Sejarah Malaysia...catatan berjela yang tiada noktah!

Coretan Hangat:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: