Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, July 21, 2007

Edisi Khas 3 : Usah Dah Terantuk Baru Nak Tergadah

Pengenalan:
22hb Julai 2007 (Ahad), aku menerima sms seorang rakan mengatakan komen aku di bawah telah disiarkan di dalam Buletin Utama TV3, jam 8:00 malam. Tak sangka...komen "pedas" aku ini diambil perhatian juga oleh Penerbit Berita TV3... :-)

Buletin TV3 telah dua kali memaparkan kes salahlaku murid dan salahlaku guru. Cukup pantas pihak media bertindak sekiranya melibatkan Menteri-menteri. Ianya benar-benar membuat perasaan "marah" saya membuak-buak kerana aduan saya sebulan yang lalu ke pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) masih tiada menunjukkan tanda-tanda positif. Mana yang lebih kritikal antara tamparan dipipi dan hentakan botol air dikepala anak saya oleh Gurubesar sekolah sehingga luka dan terpaksa menjalani "Brain Scan". Inilah malang saya jika saya melalui proses aduan yang sebenar yang memakan masa berbulan-bulan. Takan semuanya ingin melibatkan media dan Menteri-menteri.


Saban hari kita mendengar salahlaku pelajar/murid dan tidak kurang juga salahlaku guru. Ini tidak termasuk lagi kes-kes jenayah diluar, kes-kes gejala sosial dan maksiat yang terasa semakin lama semakin meningkat dan seolah-olah menjadi "trend".

Bila kita mengejutkan pihak-pihak yang berwajib, seperti biasa "sejuta alasan" diberikan. Kita masih lagi berlegar menghuraikan teori-teori salahlaku tanpa satu langkah penyelesaian yang "konkrit" yang menampilkan kesefahaman "bersama".

Saya percaya kes-kes yang dilaporkan diatas sebenarnya telah mempunyai simptom-simptom tetapi kita gagal membenteraskannya daripada awal. Inilah budaya kita. Sambil lewa dan bila dah terantuk baru nak tergadah. Apabila sudah menjadi kes berat seumpama ini barulah semua pihak melatah dan kembali mengulas teori "lapuk" yang sama. Esok lusa kembali sepi dan kembali "melatah" apabila ada kes terbaru.

Kita harus mengubah "tradisi tindakan dan penguatkuasaan" seumpama ini. Pihak yang bertanggungjawab harus "pantas" bertindak. Kita tidak mampu lagi menapis "ribut dan taufan gila" yang berlaku terhadap "generasi muda" dan "generasi pendidik-pendidik" kita. Mereka harus dididik, dikawal dan diselia dengan corak dan sistem pendidikan dan sistem naziran KPM yang lebih berkesan.

Ya, bukan mudah mendidik dan memantau murid dan pendidik zaman sekarang tetapi ianya bukanlah juga satu alasan terbaik untuk kita mencipta pelbagai alasan dan menuding sepuluh jari.


Komen Ikhlas:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: