Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, July 7, 2007

Kod Kehidupan vs "Back To The Future"

Senario:

...Semalam dan pagi tadi aku menerima panggilan dan "sms" daripada seorang staf yang nada suaranya begitu "kecewa". Fikirannya aku tafsirkan seperti "berkecamuk" dan "berserabut". Seolah-olah tiada jalan keluar baginya...

Sejenak aku cuba melontar diriku kembali ke zaman silam... "Back To The Future" sekitar tahun 1980an dan 1990an. Cuba merenung dan memahami "corak perasaan dan pemikiran" diwaktu itu. "Kod Kehidupan" masa kini yang aku bawa dalam penjelajahan zaman silam ini benar-benar memahatkan satu kefahaman yang kuat dalam diri aku.

Sejenak, aku percaya selagi kita "bernafas" sebenarnya tiada istilah "buntu" dan "jalan mati" dalam mengharungi ujian dan cabaran kehidupan. Cuma sebagai manusia, aku kerap kali gagal untuk mengaitkan sejarah dan masa kini.

Seketika watak-watak dimindaku melompat-lompat daripada satu peristiwa ke satu peristiwa. Cuba menyelongkar "virus beku" yang satu ketika dahulu benar-benar "menggelapkan" laluan perjalanan aku.

...Aku pernah "kecewa" kerana gagal mencatatkan rekod pelajar Melayu yang memecahkan tradisi pelajar Cina merebut 5 tempat teratas dengan Agregat Terbaik Peperiksaan SRP 1985. Semasa Percubaan Peperiksaan SRP, aku menjuarai Agregat Terbaik (No.1) diikuti 9 orang pelajar Cina yang lain. Namun, peperiksaan sebenar aku "gagal" mencatat keputusan terbaik. Terasa begitu "malu" dan "kecewa".

Aku pernah "menangis" kerana gagal Kertas Matematik pada Semester 1 semasa di UPM. Dunia seolah-olah "gelap-gelita" dan aku gagal menerima hakikat bahawa aku terpaksa mengulang kursus untuk semester yang seterusnya.

Aku pernah "murung" kerana gagal Kertas Pendidikan Lanjutan. Hampir seminggu aku termenung kerana tidak boleh menerima sekali lagi kegagalan dalam kerja kursus.

Aku pernah "bermuram-durja" kerana gagal menyampaikan Pidato Umum dihadapan kelas. Kepala lutut menggigil, peluh dingin mengalir, bibir terasa kering, suara masuk kedalam, jantung berdegup kencang dan perut senak. Benar-benar "panik".

Aku pernah "merana" kerana gagal menduduki Ujian Memandu Penuh dalam tempoh yang ditetapkan oleh JPJ selepas memegang Lesen "L" selama 2 tahun. Aku terpaksa menduduki Ujian Bertulis Lesen "L" sekali lagi. Benar-benar terasa diriku "bodoh" waktu itu.

Aku pernah "marah dengan diri sendiri" sewaktu terbabit kemalangan jalanraya di Johor Bahru. Habis 'lunyai" kereta "Satria" aku dirempuh bas dari belakang. Benar-benar kecewa dan terasa amat menyesal. Aku seolah-olah tidak boleh menerima kenyataan bahawa aku telah terbabit dalam kemalangan.

Aku pernah "terkilan" kerana sehari sebelum atuk jatuh sakit, malam sebelumnya atuk sempat telefon bertanyakan ibu yang rancangnya hendak pulang ke KL. Aku perasan suara Atuk agak berlainan malam itu tetapi tiada terfikir perkara lain. Percakapan aku dengan Atuk hanya sebentar malam itu. Esoknya Atuk jatuh sakit dan sebulan kemudian Atuk meninggal dunia. Rasa "menyesal" kerana kini tak dapat lagi berbual panjang.

Kod Mesej:

Apa yang aku belajar daripada peristiwa-peristiwa di atas? Kadang-kala terasa aku "tidak pernah belajar" satupun. Apabila berlaku sesuatu peristiwa yang tidak dijangka yang mendatangkan kesulitan, aku gagal menghurai pengalaman lalu. Seperti biasa aku akan terus dicengkam perasaan kecewa, menyesal, dukacita, merana dan segala macam perasaan dan fikiran negatif. Aku sentiasa gagal untuk keluar dari fikiran dan perasaan negatif yang membelenggu.

Walau bagaimanapun, pengalaman mengajar aku. Sekurang-kurangnya dengan umur yang semakin meningkat, aku mulai belajar memahami sesuatu bahawa inilah "proses kehidupan" yang perlu aku lalui.

Jika direnungkan, seharusnya fikiran kita harus fokus. Apa yang berlaku tidak boleh diundur kembali. Kita tidak boleh "configure" perjalanan yang telah kita lalui. Cuma, kita harus ingat bahawa, selagi kita hidup, proses perjalanan kita adalah umpama roda yang berputar. Sekejap di atas dan sekejap di bawah.

Kita bukan manusia "ideal". Usah lari daripada perasaan negatif yang membelenggu. Ianya adalah sebahagian daripada diri kita. Kita perlu "kuat" untuk menangani segala cabaran dan dugaan. Kita tidak akan rasa ria kalau tiada duka. Kita tidak akan kenal maju tanpa mengenali mundur. Kita tidak akan mengakui kita kuat kalau kita tidak mahu mengakui kita juga lemah.

Segalanya diatur begitu indah!


Kod Kefahaman:
Zamer Rizal Osman
Bandar Kinrara, Puchong

3 comments:

Adq said...

Bila kita lupa,org akan kata kita dah tua.Kita tak pernah cuba utk memperbaikinya...tapi selalu menyalahkan keadaan......

Anonymous said...

Kemampuan akal fikiran sangat terhad berbanding ilmu yang diperoleh dan difahami daripada sunnah Nabi. Bagaimanapun, akal menjadi faktor pembantu untuk memahami sekadar termampu bukan faktor penentu. Selebihnya, Allah SWT yang menentukan.

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Terima kasih Adq & Sue.

Untuk Adq...kita biasanya melihat dari luar dan jarang ingin melihat dari dalam...

Untuk Sue...Hidup umpama "Jigzaw Puzzle"...tiada sumbangan kecil untuk melengkapkan kehidupan yang besar...Kita hanya melihat apa yang ingin kita lihat...

Terima kasih :-)