Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Sunday, July 22, 2007

Edisi Khas 4 : Dilema Pendidikan

Senario:
Bukan era dera murid

KOTA KINABALU: Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengingatkan pendidik di seluruh negara, era guru bermaharajalela dengan bertindak sewenang-wenangnya termasuk mendera pelajar sudah lama berlalu.

Apakah istilah yang tepat bagi menggambarkan tindakan guru terhadap 200 pelajar asrama sekolah berkenaan? Mendidik, mengajar, membentuk, membina, mengasuh, membimbing ataupun menghukum, melanyak dan mendera yang akhirnya wujudlah perkataan "memalukan", "mengaibkan" dan "merosakkan" pelajar-pelajar sekolah, guru-guru, institusi sekolah dan pihak Kementerian.

Seketika, apabila membaca berita dan laporan ini, fikiran aku melayang dan cuba menerokai sejarah zaman persekolahan aku dahulu..."Back to the future"...sekitar tahun 1980an. Pada aku, hukuman dan tindakan disiplin guru terhadap murid bukanlah sesuatu yang baru. Cuma, era sekarang ini, ianya semakin "kronik" kerana hukuman yang dijalankan kadang-kala "tidak masuk akal" dan ianya lebih bercirikan "penderaan yang zalim" bukan berteraskan "pendidikan dan pengajaran". Inilah bezanya hukuman guru dahulu dan guru sekarang. Entahlah...dimanakah silapnya? Mungkin kini, golongan pendidik hanya memikirkan setiap bulan "gaji masuk" dan bukan memikirkan sangat "tanggungjawab berat" mendidik anak-anak bangsa.

Hukuman guru yang kadangkala "tidak berakal" atau "kurang waras" sebenarnya pernah aku alami dahulu. Aku masih teringat lagi pada waktu aku darjah 3...aku pernah ditolak oleh guru sehingga perutku sakit kerana terkena bucu meja. Apakah kesalahan aku? Cuma degil tidak mendengar kata guru. Apakah harus dia bertindak secara fizikal terhadap murid yang berumur 9 tahun?

Semasa Darjah 4...aku pernah diangkat/dijulang oleh guru ke dinding dan sambil itu tangannya membuka zip seluar aku...airmata aku mengalir meminta belas kasihan kerana bimbang dan malu kalau guru berkenaan menunjukkan "anu" aku dihadapan kelas. Memang guru berkenaan "gila" pada pandangan aku. Apakah "jadahnya" dia berbuat demikian pada murid yang berumur 10 tahun?

Walau bagaimanapun, pengalaman perit aku "didera" seumpama kes diatas tidaklah kerap. Sebenarnya, zaman itu ramai lagi guru-guru yang "berhemah" yang sememangnya menampilkan ciri pendidik yang "waja". Setakat tangan dipukul pembaris besi, berdiri atas kerusi dan meja, kena sebat di bilik gurubesar, berdiri di luar kelas dan dibaling kapur atau pemadam, ianya boleh dianggap sebagai "asam-garam". Jika difikirkan, hukuman seumpama itu yang tidak memberi kesan kritikal kepada emosi, psikologi dan fizikal murid adalah perlu sekali-sekala. Cuma ianya perlulah berpada-pada.

Zaman kini telah berubah. Murid kini semakin terdedah dengan pelbagai pengaruh persekitaran. Manakala guru pula mungkin tiada "jati jiwa" untuk mendidik anak-anak bangsa kerana menganggap kerjaya perguruan hanyalah salah satu cabang untuk "makan gaji".

Inilah dilema kita dalam menangani isu pendidikan ini. Siapa salah, siapa betul akan kekal subjektif. Kementerian, guru dan ibubapa perlu "bersepakat" untuk memastikan dipenghujung hari nanti anak-anak kita akan menjadi manusia yang "berguna" kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat, negara dan agama.

Bezanya impak antara "Memukul untuk Tujuan Mendidik" vs "Memukul untuk Tujuan Mendera"

Coretan Dilema:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: