Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, July 14, 2007

Kod Kehidupan : Falsafah Kerjaya

Senario :
Khamis lepas (kod 1300-1330-120707), aku dan rakan sekerja sempat singgah di Pusat Latihan untuk melihat adik-adik aku menjalani latihan intensif Perkhidmatan Pelanggan. Suasana informal benar-benar "menyemarakkan semangat" aku untuk sekali lagi "berceramah ringkas" selepas lama tidak bersua semenjak hari pertama mereka melapor diri di Ibu Pejabat.

Coretan ini adalah bukti "kod kebanggaan" aku terhadap mereka. Daripada perwatakan, kelakuan, percakapan, renungan dan perhatian mereka, aku dapat merasakan "energy" mereka untuk terus positif berkembang di dalam organisasi ini. Disudut hati kecil, aku juga pasti bahawa daripada 12 orang yang berada di hadapan aku ini yang masih "berdarah muda dan segar", pasti ada yang akan "kecundang" dalam menempuh arus dan badai dalam kerjaya. Masa yang akan menentukan...

Sepanjang tempoh hampir 4 tahun aku di Bahagian Operasi Sumber Manusia, aku sudah kerap melihat kakitangan baru dan lama tewas dalam menghadapi "karenah" kerjaya. Walaupun ada yang berjaya meningkat, ianya boleh dibilang dengan jari dan aku tidak menafikan yang berjaya itu memang benar-benar "berpotensi" dan akan menjadi "aset" kepada organisasi jika betul-betul dilentur dan dibimbing.

Aku sentiasa percaya bahawa tiada organisasi yang "ideal" dalam memenuhi "kehendak" kakitangan. Inilah prinsip yang aku cuba tanam dalam fikiran dan perasaan kakitangan baru sejak mereka melaporkan diri. Kadangkala, secara negatif ingin sahaja aku berfikir bahawa "tiada guna" aku "membebel" panjang bercerita tentang prinsip dan falsafah kerjaya. Ini kerana walaupun sejuta perkataan motivasi aku keluarkan, aku tiada ilmu untuk membaca "niat", "fikiran", "perasaan", "emosi", dan "semangat" mereka. Aku masih "tidak mampu" menentukan tindakan masa hadapan mereka. Walau bagaimanapun, fikiran positif mengatasi negatif. Aku percaya bahawa walaupun aku tidak mampu mengawal keadaan, sekurang-kurangnya aku telah mencurahkan sedikit "air segar" bersama "baja minda" sebagai bekal mereka menempuh realiti pohon kerjaya. Selainnya, untuk bercambah, berputik dan berbuah terserahlah kepada keringat dan usaha mereka sendiri.

"Permainan Jigzaw Puzzle" sentiasa menjadi analogi penceritaan aku kepada kakitangan baru selain berkongsi pengalaman peribadi selama lebih 10 tahun dalam kerjaya. Kefahaman yang aku ingin tanamkan dalam minda mereka amat mudah. Setiap saat, minit, jam, hari, minggu, bulan dan tahun dalam bidang kerjaya umpama kita menyusun kepingan-kepingan kecil "jigzaw puzzle".

Setiap kepingan kecil "jigzaw puzzle" ini harus diatur, dilekat dan disesuaikan di dalam petak (organisiasi) dengan penuh "sabar". Kita sentiasa "mencuba", "meneroka" dan "memahami" corak permainan ini. Kadangkala, kita hanya mengikut "gerak hati" dan sentiasa "belajar daripada kesilapan". Walaupun kepingan kecil "jigzaw puzzle" ini masih tidak kelihatan sumbangannya pada minit atau jam pertama, kita percaya bahawa setiap "pergerakan dan keputusan" kita adalah "kritikal" dalam mengembang dan melengkapkan permainan ini selepas tempoh masa tertentu. Seribu kepingan kecil "jigzaw puzzle" tidak akan "cantik" jika terdapat "satu keping kecil jigzaw puzzle hilang". Akhirnya, kita akan "kecewa" kerana walaupun "gambar besar jigzaw puzzle" kita telah kelihatan lengkap, ianya tetap "cacat". Tidakkah kita pernah terfikir?

Kod Mesej:

Pembangunan Kerjaya bukanlah proses sehari-dua. Ianya adalah "pakej pembangunan jangkamasa panjang" yang meliputi perkembangan elemen "PENGETAHUAN, KEMAHIRAN, SIKAP dan APPLIKASI". Ingat adik-adik...tiada guna kita mempunyai "tiket pendidikan yang tertinggi", jika kita "GAGAL MENGGABUNGKAN" elemen-elemen ini di dalam diri kita. Ianya saling "lengkap-melengkapi". Eleman SIKAP adalah elemen yang perlu kita jaga kerana ianya adalah elemen peribadi yang hanya diri kita sendiri sahaja yang tahu.

80% pengetahuan + 20% kemahiran = 0% (Jika kita mempunyai SIKAP NEGATIF). Walau bagaimanapun, 0% pengetahuan + 0% kemahiran = 100% (Jika kita mempunyai SIKAP POSITIF).

Ingat! Tidak rugi jika kita sentiasa berfikiran positif kerana pada satu hari kelak kita akan mengakui bahawa ianya akan menjadi "PENYELAMAT" dalam banyak perkara dan sudut kod kehidupan kita. Sesuatu yang kita tidak mampu lihat, ketahui dan sedari pada hari ini....Cukup unik dan simbolik falsafah dan kefahaman ini...

Kod Falsafah:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

3 comments:

mohamad kholid said...

selamat berjuang - hidup mesti diteruskan dan pastikan adik-adik dlm kerjaya akan melalui jalan putih...

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Terima kasih Kholid...susah sekarang ni nak membina prinsip "Kepimpinan Melalui Teladan"...Jadi aku lebih suka menekankan prinsip "Kepimpinan Keperibadian"... :-)

TAHNIAH! kepada Saripah kerana berjaya menghasilkan Novel Jibunsyi "Dalam Kehadiran Sofiah"...Aku pasti beli!

Anonymous said...

jangan lupa, dah beli baca tau...

terima kasih atas sokongan.