Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Sunday, July 29, 2007

Kod Kehidupan : Asas Pembinaan Keperibadian Graduan

Senario :
Karnival Kerjaya Kebangsaan 2007 bertempat di Universiti Putra Malaysia (UPM) telahpun berakhir dan dilaporkan menerima ribuan pengunjung yang saya percaya kebanyakannya graduan-graduan "segar" yang kini "dahaga" untuk menjawat jawatan yang sesuai dipasaran pekerjaan.

Kelmarin, Datuk Seri Najib Razak telah menggariskan tiga teras utama untuk membina keupayaan diri graduan bagi membolehkan mereka berjaya memasuki pasaran pekerjaan yang semakin kompetitif. Ini merupakan nasihat yang baik sebagai panduan graduan-graduan untuk bersaing di luar sana.

Walau apapun jua kefahaman kita terhadap teras yang digariskan, pengalaman lebih 10 tahun saya secara langsung dalam menapis, menemuduga dan memilih graduan-graduan “segar” untuk menjawat jawatan tertentu dalam organisasi mendapati bahawa graduan-graduan kita terutamanya graduan Melayu masih ketara lagi kelemahan mereka dalam kemahiran “soft-skill” atau kata mudahnya “komunikasi”, “keterampilan, “personaliti”, “disiplin diri”, “keyakinan diri dan “kesungguhan diri”.

Selaku salah seorang ahli panel temuduga, kami memahami bahawa sebagai “Fresh Graduate” mereka "tiada pendedahan temuduga sebenar" dan "tiada aset pengalaman” untuk “dijual” dan terpaksa bersaing pula dengan calon-calon yang lebih berpengalaman. Di dalam banyak keadaan kami sentiasa memberi peluang “sama-rata” kepada semua calon. Bagi yang baru keluar dari “Ketuhar" Universiti/Institusi Pengajian Tinggi, kami lebih menilai kepada “KETERAMPILAN” dan “PEMBAWAKAN” diri mereka. Agak malang sekiranya adik-adik kita yang berkelulusan Diploma atau Ijazah hadir temuduga tanpa menunjukkan persediaan yang rapi dan airmuka mereka kelihatan tidak ceria dan pucat-lesi. Contohnya, jenis dan warna pakaian yang kurang sesuai, cara duduk yang “bersantai”, tidak tahu etika perbualan dan sebagainya. Bagi yang kurang fasih berbahasa Inggeris, siang-siang lagi sudah mengaku kalah dan meminta izin berbahasa Melayu tanpa ingin mencuba. Bila diizinkan berbahasa Melayu, kami menjangkakan keyakinan mereka akan meningkat tetapi sebaliknya. Mereka masih gagal menyampaikan ide, komen dan maklumbalas dan lebih ketara menyerlahkan kelemahan tatabahasa dan nahu mereka.

Perkara yang saya sebutkan diatas sebenarnya adalah ASAS bagi graduan-graduan untuk menarik perhatian panel temuduga. Lupakan dahulu soal kemahiran berbahasa Inggeris dan aset pengalaman. Kita harus menilai dahulu perkara ASAS PERIBADI mereka. Pada saya, sebelum menghadiri temuduga graduan-graduan segar kita harus memastikan 3 asas utama iaitu :

1. Rasa Bagus atau “Feel Good” dengan pakaian, dandanan dan aksesori diri yang disesuaikan dengan jenis jawatan yang dipohon. Sekiranya memohon jawatan dalam bidang perkhidmatan pelanggan contohnya, secara logiknya keterampilan dan kekemasan diri disamping kemahiran berkomunikasi adalah perkara utama yang akan dinilai. Jika kita jenis pemalu dan tidak suka bercakap, tidak usahlah kita mencuba nasib.

2. Gunakan ruang temuduga untuk tujuan “perbualan” bukan sesi “soal-jawab" semata-mata. Gunakan bahasa yang "betul dan tepat" untuk menjawab soalan, berkongsi pandangan dan memberikan komen. Kemahiran “verbal” dan “non-verbal” perlu kelihatan selari dan “natural”. Cetuskan suasana “ceria” dihadapan panel temuduga. Jika boleh, pengaruhi panel untuk mendengar kita berceloteh (tapi tahu bila kita hendak berhenti).

3. Tampilkan TINGKAHLAKU yang POSITIF dan tunjukkan bahawa kedatangan kita bukan sekadar ingin mencuba nasib. Jika ada ruang, berkongsilah prinsip dan falsafah peribadi atau apa sahaja yang mampu MENYERLAHKAN PERIBADI kita. Ciptakan suasana PERKONGSIAN MAKLUMAT agar panel temuduga merasai calon dihadapan mereka benar-benar matang dan layak untuk menceburi bidang kerjaya yang mencabar.

Kod Mesej:

Semoga berjaya "MEMBAWA dan MEMPROMOSI DIRI" kepada graduan-graduan yang bakal menceburi bidang kerjaya. :-)


Coretan Asas:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

2 comments:

Anonymous said...

A good skill to share!

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Saudara/i "anonymous"...Bagus kalau saya tau nama sebenar. Thanks for your comment. Anak Melayu perlu bangun...jangan malu untuk menonjolkan diri...Berkongsilah blog saya kepada adik-adik jika kandungannya membantu... :-)