Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, May 5, 2007

Cerpen Nostalgia AB Mar, 1988

BERTEMU DUA PERSIMPANGAN - EPISOD 1
Oleh : AB Mar


"Kring...kring...kring!..." loceng asrama menjerit tiga kali, berturut-turut menandakan waktu sarapan telah tiba. Deringan loceng yang memekakkan telinga setiap penghuni juga membuat hati setiap penghuni yang belum bersiap merungut.

Kelihatan penghuni-penghuni asrama puteri tergesa-gesa keluar dari bilik masing-masing. Namun begitu, masih terdapat yang leka dihadapan cermin, kelam-kabut mengemaskan katil dan ada juga dua, tiga orang yang masih berpakaian.

Sudah menjadi kelaziman, beratur sebelum ke dewan makan. Salah satu daripada peraturan asrama agar nampak berdisiplin. Di luar kamar A, seorang pelajar sederhana tinggi, berkulit putih kuning, tercegat bersama tiga orang rakan sekamarnya. Ani kelihatan resah. Sesekali Ani menoleh ke arah dalam kamarnya. Masih ramai yang belum bersiap. Ani bimbang kamarnya akan disenaraikan sebagai kamar yang tidak berdisiplin oleh guru warden, Cikgu Rosnah dan Cikgu Fatimah.

Ani tidak seperti beberapa orang rakan sekamarnya. Ani telah bersiap lebih awal. Itulah kebiasaannya setiap pagi. Beberapa detik kemudian loceng kembali berbunyi disetiap penjuru bangunan asrama. Kali ini sekali sahaja tetapi lebih panjang laungannya. Penghuni-penghuni asrama mulai mengatur langkah, cepat bila tiba waktu makan. Mereka bertali-arus menuju dewan makan yang terletak hanya disebelah bangunan asrama. Di dewan makan yang sederhana luas itu, kebisingan tidak dapat dikawal. Begitulah suasananya setiap hari. Suara penghuni putera dan puteri diselangi suara sudu dan pinggan bertemu sudah cukup menggamatkan suasana.

Ani menuju ke mejanya di penjuru dewan bersama-sama rakan-rakan semejanya. Secawan air teh dicapai dan diteguk sedikit setelah melafaz 'Bismillah'. Terasa lega tekaknya yang kering. Nasi lemak kegemarannya disuap perlahan-lahan. Penuh sopan lagak seorang perempuan.

Tiba-tiba Ani memicit perutnya. Dahi Ani berkerut. Ani rasa perutnya sebu. Ani tidak lagi berselera. Lebihan nasi lemaknya dibiarkan sahaja. Ani meneguk air teh yang tinggal setengah cawan. Setelah mengambil begnya di luar, Ani beredar meninggalkan dewan makan, lebih awal daripada rakan-rakannya. Langkahnya pantas menuju ke kelas. Terasa lega perutnya setelah dibawa berjalan. Ani tersenyum sendirian.

Mata Ani liar memerhati keadaan sekitar. Pagi itu cerah walaupun matahari masih belum menampakkan wajah. Udara pagi menerpa Ani lembut. Sungguh nyaman. Suasana Sekolah Menengah Teknik, Johor Bahru (SMTJB), kebanggaannya sungguh menakjubkan. Sana-sini terpacak megah pohon-pohon hijau. Melambai mesra. Bunga-bunga tersenyum mekar. Berbagai lirik. Jiwa Ani damai, sedamai teman-teman alam yang tak diganggu-gugat.

Beberapa buah kelas sudah mulai menerima tetamu setianya. Tetamu yang tidak tinggal di asrama. Antara tetamu yang kedahagaan ilmu. Di kelas Ani, Azman dan Salmah menatap buku di meja masing-masing. Tiada masa untuk tersenyum melihat siapa masuk juga menegur ramah. Ani masuk perlahan-lahan menuju mejanya. Tidak mahu mengganggu kosentrasi rakan-rakannya. Buku rujukan Kimia, nota dan amali Kimia dikeluarkan. Buku nota dan amali disusun rapi dipenjuru meja yang berbalut kertas indah. Buku rujukan Kimia dibuka. Ingin menyertai Azman dan Salmah yang masih khusyuk. Hari ini, masa pertama dan kedua, kelas Ani akan ke makmal. Melakukan ujikaji atau membincangkan teori. Mengikut citarasa cikgu.

Suasana sekolah yang tadinya sepi kini bertukar riuh. Kelas-kelas kian didatangi pelajar. Menjalani hari-hari persekolahan seperti biasa. Sehingga akhirnya dihujung tahun bertarung hebat. Maju atau mundur terserah pada keringat usaha.

Kedamaian Jiwa Tergugat


Tiba-tiba kedengaran ketukan pintu makmal dari luar bertalu-talu. Tergesa-gesa kelihatan orang yang mengetuki. Pelajar-pelajar 5 Pertanian 2 tertumpu keluar menanti. Seorang pelajar lelaki kemas bertali leher tunduk masuk. Segan mungkin. Ani tidak mempedulikan itu semua. Mata Ani kembali berlabuh pada nota Kimia. Buku tulis yang berbalut plastik. Kemas. Pen 'Reynolds' hitam di jari dipusing-pusing. Tidak henti-henti sejak tadi. Ani membaca apa-apa yang perlu. Agar nanti tidak termangu-mangu bila disoal.

"Anisah...Pengetua hendak berjumpa awak di pejabatnya sekarang" suara lembut manja Cikgu Ramlah menusuk gegendang telinga Ani. Jelas.

Darah Ani berderau. Tumpuan pada bukunya terganggu. Pembacaannya terbantut. Pusingan pennya seketika itu terhenti. Diletakkannya di atas meja. Buku nota ditutup.


Bersambung...tunggu Episod 2...

2 comments:

mohamad kholid said...

aku kalau ingat fasal asrama - mungkin tak benarkan anak aku pi asrama... kesian

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Betul...tapi asrama juga membentuk sebahagian peribadi kita..kalau nak hantar anak ke asramapun mungkin sesuai Tingkatan 3. Happy reading bro...dan terima kasih kerana singgah kat blog aku...lama tak jumpa...