Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Thursday, May 24, 2007

Pengurusan Organisasi : Membudayakan Komunikasi Pemangkin

PENGENALAN

Sekitar tahun 1999-2001 aku begitu giat menghasilkan artikel untuk Majalah Organisasi iaitu "Voice" dan "Sinar Nurani". Nasib aku begitu baik kerana setiap karya aku akan diberikan fokus utama Editor kerana pada masa itu ada ruangan khas "Budaya Perkhidmatan" disediakan yang amat menarik minat aku untuk memberikan sumbangan penulisan. Karya penulisan aku sentiasa berjaya melepasi Lembaga Penapisan Editor... :-)

Salah satu artikel yang amat aku sayangi sehingga sekarang kerana mempunyai nilai simbolik adalah "Pengurusan Organisasi : Membudayakan Komunikasi Pemangkin". Berikut adalah artikel berkenaan yang aku hasilkan pada tahun 2000 :

PENGURUSAN ORGANISASI
MEMBUDAYAKAN KOMUNIKASI PEMANGKIN

Waktu menunjukkan 8:45 pagi. Seorang kakitangan sebuah syarikat kelihatan pantas dan cergas mengorak langkah. Seorang Pengawal Keselamatan kelihatan berdiri tegap berhampiran muka pintu. Kakitangan berkenaan dengan wajah yang ceria lantas memberikan salam "Assalamualaikum wbt" sambil mengangkat tangan dan bersuara "Amacam hari ini..semua okey?" Inilah satu budaya.

Sewaktu kerja, kelihatan beberapa orang kakitangan sedang rancak berbincang. Air muka mereka kelihatan ceria dan gerak gaya mereka kelihatan begitu bersemangat. Ketika salah seorang bercakap, semua orang tekun mendengar dan ada yang seakan-akan mencatatkan sesuatu. Corak perbincangan mereka begitu aktif dan segar. Jelas sekali sesuatu yang positif sedang berlaku. Inilah satu budaya.

Di dalam satu mesyuarat syarikat, Pengerusi memulakan mesyuarat dengan ucapan salam dan bacaan Al-Fatihah. Sebelum agenda pertama dibincangkan, Pengerusi mengedarkan sehelai nota yang mengandungi kata-kata kiasan, peribahasa dan motivasi sebagai penyegar minda. Perjalanan mesyuarat seterusnya berjalan lancar mengikut agenda. Inilah satu budaya.

Senario di atas merupakan sebahagian suasana yang mungkin kita alami di pejabat yang bersandarkan dua faktor iaitu faktor suasana persekitaran yang memberikan rangsangan dan faktor ciri-ciri peribadi individu yang membentuk rangsangan.

Inilah antara corak-corak komunikasi pemangkin yang prosesnya amat unik, indah dan tersendiri yang tidak terhad atau terbatas pada jumlah waktu dan saluran. Ianya merupakan pemangkin kepada struktur komunikasi organisasi yang memberi nafas segar kepada perhubungan peribadi di dalam organisasi. Komunikasi pemangkin merupakan komunikasi semulajadi yang wujud secara spontan, mudah, mesra, teratur, tertib dan mempunyai nilai-nilai mulia yang memberi zat kepada keceriaan, ketenangan dan keharmonian organisasi. Sekiranya ia diamalkan secara konsisten, ia dapat menjalinkan hubungan mesra antara manusia dan seterusnya mewujudkan suasana sihat di dalam organisasi.

Komunikasi pemangkin bukan sahaja membentuk dan merangsang suasana tetapi ianya juga menyubur dan menghidupkan suasana. Ianya berasaskan prinsip kemanusiaan iaitu manusia harus dihargai, dihormati, diingati dan difahami. Kita semua mempunyai pegangan agama dan nilai-nilai murni yang menyatukan kita. Ianya boleh diadunkan menjadi satu ramuan falsafah dan prinsip hidup peribadi untuk keharmonian organisasi.

Dalam era teknologi maklumat, pelbagai kaedah dan pendekatan digunakan untuk memastikan semua anggota organisasi memperolehi maklumat terkini. Ianya satu kejayaan sekiranya kita dapat menyediakan pelbagai bentuk komunikasi. Walau bagaimanapun, berbalik kepada persoalan asas, kesemuanya tidak akan berkesan sepenuhnya sekiranya kita hanya menekankan struktur komunikasi tetapi mengabaikan proses komunikasi. Inilah tanggungjawab bersama kita untuk mencipta suasana komunikasi pemangkin yang akan berperanan mendorong, mencetuskan kesedaran dan merangsang tindakan positif ke arah melahirkan persekitaran organisasi yang sihat dan berkembang secara menyeluruh.

Pastinya komunikasi pemangkin adalah satu proses semulajadi, proses kemanusiaan, proses contoh dan teladan dan proses tanpa batas waktu. Marilah kita jadikan ianya Satu Budaya atau Cara Hidup dalam Berorganisasi.

Sumbangan oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
2000



No comments: