Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Tuesday, May 22, 2007

Kod Kehidupan : 220507-0930-1030...Nilai Keperibadian dan Kemanusiaan

Kod 1 : 220507-0930
Lokasi : Ibu Pejabat
Senario:
"Zamer...I kecil hati dengan u..." satu dialog yang berunsur negatif bagi pihak yang menerima. Bagi yang bersuara, ianya satu landasan membebaskan perasaan yang terbuku. Aku sedikit terguris. "Virus negatif" bermain diminda dan perasaan. Fikiran kembali fokus. Tiada guna menongkah arus dan menegakkan "benang yang basah". Spontan perkataan "Maaf" aku keluarkan. Aku juga membebaskan perasaan aku dengan perkataan yang berhikmah. Suasana kembali tenang dan neutral.

Kod Mesej
:
Betapa pentingnya kita menghargai dan cuba memahami perasaan orang lain. Tiada rugi kita mengaku dan mengalah. Pandu pemikiran dan perasaan kita untuk mengubah perkara negatif kearah positif. Positif dan negatif adalah realiti. Cara kita menangani itu yang lebih mustahak.

Kod 2
: 220507-1015
Lokasi : Cawangan A
Senario:
Betapa rapuhnya asas kefahaman dan kesedaran manusia. Soal disiplin, imej peribadi, dan kepimpinan organisasi diambil ringan atas alasan "terpengaruh dengan budaya dan cara rakan sekerja". Kemajuan tiada makna sekiranya tiada asas yang kukuh, umpama rumah tersergam indah tapi bertiang rapuh. Aku gagal memahami dengan sebenar-benarnya mengapa ada pekerja yang pada pukul 9:00 pagi masih bersantai di tempat makan (atas alasan perbualan bisnes). Aku gagal memahami dengan mendalam mengapa ada pekerja yang tersenyum lebar berebut lif pada jam 12:45 tengahari untuk makan tengahari (atas alasan takut makanan habis). Sedih dan kecewa. Aku terasa seperti berada dipulau...keseorangan mengekalkan keperibadian tersendiri...Aku berbangga melihat adik-adik aku yang berada di kaunter yang begitu komited melayan pelanggan dengan mempamerkan senyuman ikhlas...sejuk hati aku melihatnya.

Kod
Mesej : Kapal yang besar pasti tenggelam oleh lubang-lubang yang kecil...satu hari nanti...

Kod 3
: 220507-1030
Lokasi : Cawangan A
Senario:
Betapa berharganya nilai perasaan, nilai prihatin, nilai simpati, nilai empati, nilai ambil berat, nilai budi-bicara, nilai kefahaman, nilai perkongsian, nilai persahabatan, nilai tegur-menegur dan seribu nilai-nilai kemanusiaan yang mencerminkan keperibadian kita.

Kod Mesej
: Kekalkan nilai-nilai kemanusiaan ini kerana ianya sesuatu yang cantik untuk dilihat dan manis untuk dirasai.


Kod Rakaman oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: