Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Friday, May 18, 2007

Cerpen Nostalgia AB Mar, 1988

BERTEMU DUA PERSIMPANGAN - EPISOD 2
Oleh: AB Mar

...Ditoleh ke kiri, ditoleh ke kanan. Memikirkan sesuatu yang tak pasti. Direnung mata cikgunya. Cikgu Ramlah tersenyum mempamerkan baris giginya yang putih. Semua mata tertumpu pada Ani. Penuh tanda tanya.

Sudah menjadi lumrah di sekolah itu, asal Pengetua panggil sahaja pasti ada yang tak kena. Tentu ada kesalahan yang dilakukan oleh pelajar berkenaan. Jarang benar Pengetua ingin berjumpa jika tidak bersangkut-paut dengan soal disiplin.

"Ahh!...Apa pulak salah aku ni? Pelik..."

Hati Ani meronta-ronta meminta jawapan. Fikirannya ligat berputar. Mengingati hari-hari semalam. Jika ada badai yang dibawanya.

Setelah meminta izin untuk meninggalkan kelas daripada Cikgu Ramlah, Ani berjalan pantas menuju pejabat Pengetua. Pejabat yang hanya terletak disebelah bangunan makmalnya. Beberapa langkah sahaja sudah tiba. Ani ingin cepat-cepat meleraikan ikatan kebinggungannya. Dihadapan pejabat, dada Ani kian hebat berombak. Matanya tertumpu pada deretan pasu bunga di kaki lima pejabat. Tiada lagi keindahan. Muka Ani pucat.

Ani termasuk semua pelajar di SMTJB sememangnya gerun pada Pengetua Shukri. Apatah lagi pelajar-pelajar yang duduk di asrama. Pengetua Shukri bukan jin. Bukan juga gergasi yang makan orang. Cuma sifatnya seakan-akan seperti itu. Garang dan tegas. Segala tindakannya sentiasa menarik perhatian. Berselisih dengannya sahaja sudah mampu mendirikan bulu roma.

Tangan kiri Ani membetulkan tanda namanya. Senget. Ketika itu juga jarinya digenggam. Tangan kanannya mengetuk pintu pejabat. Penuh hati-hati. Tidak terlalu kuat. Tidak pula terlalu perlahan. Lidahnya sekali-sekala menjilat bibirnya yang sentiasa kering. Air liur ditelan kerap. Pintu dibuka lembut. Ani masuk penuh sopan.

"Assalamualaikum Cikgu" suara Ani lembut menjamah gegendang telinga Pengetua Shukri. Ani kembali menutup pintu pejabat perlahan-lahan. Ani mampir ke meja besar Pengetua Shukri. Fail-fail dan buku-buku diatasnya tersusun rapi. Ani berdiri tegak. Tubuh Ani terasa seram sejuk.

"Silakan duduk" wajah Pengetua Shukri serius. Menambahkan gelombang dada Ani. Ani duduk sekadar dipinggir kerusi, asal boleh duduk sahaja. Ani ternanti-nanti suara daripada Pengetua Shukri yang sedang leka menyelak kertas-kertas didalam fail birunya seperti mencari sesuatu. Seketika kemudian Pengetua Shukri tersenyum lega setelah mendapatkan sekeping kertas putih yang kelihatan bertaip ringkas. Ani masih lagi kebinggungan. Biji mata Ani turun- naik, sesekali terpaku pada wajah Pengetua Shukri dan sesekali tertumpu pada kertas putih misteri.

"Awak...Anisah binti Said?" pelajar Tingkatan 5 Pertanian 2. Pengetua Shukri ramah memastikan. Suara garau Pengetua Shukri menyedarkan Ani daripada terus lena dibuai emosi.

"Ya! ya...saya Anisah binti Said...ada hal apa...aaa...cikgu panggil saya?"

Ani tidak sabar lagi. Cuba diberanikan diri. Bibir bawahnya digigit dan lidahnya tidak lagi kelu.

"Nah...ambil ni, baca" pantas Pengetua Shukri menghulurkan kertas putih yang menjadi tanda-tanya Ani. Seketika kemudian Ani lantas menarik nafas dalam-dalam. Tersekat-sekat, kemudian melepaskannya deras. Sederas perasaannya yang tiba-tiba resah.

"Sekarang awak tinggal dengan siapa?" Pengetua Shukri kembali bersuara.

Ani tidak menjawab. Ani tunduk membisu. Fikiran Ani tiba-tiba tak keruan, kusut, berkecamuk dan berserabut.

"Aaa....apa Cikgu?" Ani tergagap-gagap. Kembali tersedar.

Pengetua Shukri diam. Wajahnya kelat lantas bersandar sambil mengurus-uruskan janggutnya yang lebat sambil merenung tajam.

"Ermmm...tidak mengapalah...begini, awak balik ke kelas semula. Fikirkan baik-baik soal ini. Esok awak jumpa saya semula. Awak boleh pergi sekarang" Pengetua Shukri meredakan suasana sambil membuka fail birunya. Surat putih diambil kembali daripada Ani. Selesai tugas Pengetua Shukri, namun bagi Ani...

Berbelah-Bahagi

Sekembali Ani daripada belajar malam di kelas, Ani seperti melepaskan lelah terus menghempaskan badannya yang sedikit gempal ke katil "double-decker" yang hanya bertilam nipis. Berkeriut menahan hentakan badan Ani. Buku rujukan Biologi dibiarkan disisinya. Dua jam di kelas, satu ilmupun tak masuk. Matanya tertumpu ke buku tetapi fikirannya kian berserabut. Kepalanya berat memikul beban yang tiba-tiba mendatang. Ani hanya tersenyum tawar, membisu bila rakan sekelilingnya bertanya.

Deringan loceng menandakan tiba waktu tidur kedengaran merekah. Suasana kian sepi. Lampu kamar satu-persatu dipadamkan. Rakan-rakan sekelilingnya sudah mulai menarik selimut, memeluk bantal peluk dan melayan fikiran masing-masing. Namun Ani yang masih belum menukar pakaian, kian resah. Mengiring ke kanan, mengiring ke kiri. Serba tidak kena. Tidak tenang. Kadangkala meniarap, kadangkala menelentang sambil tangan menutup dahi. Wajah neneknya bermain-main dimata merahnya.

Bersambung...Tunggu Episod 3