Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, May 26, 2007

Motivasi Diri..."Back To The Future - Special Edition 2"

PENGENALAN

"Back to the future..." Pada sekitar tahun 1990 aku mulai berminat pada buku-buku ilmiah yang membincangkan teori ilmu psikologi dan motivasi. Apatah lagi ianya banyak membantu pembelajaran aku di UPM. Pantang nampak saja buku yang bercorak motivasi pasti aku membelinya tidak kira nipis atau tebal. Tabiat membeli buku motivasi ini aku teruskan sehingga aku bertugas di Jabatan Kerajaan. Sekarang ini, tidaklah seagresif dahulu. Kalau adapun yang dibeli boleh dihitung dengan jari kekerapannya. Habis kuatpun, mengulangkaji buku-buku yang sedia ada.

Sebagai mengimbas kenangan, inilah buku (gambar) yang aku beli dengan harga RM8.00 pada 07 November 1990 yang boleh aku kategorikan sebagai "buku awal' yang mencetuskan minat awal aku pada bidang psikologi, motivasi, prinsip dan falsafah. Buku "Anda Perancang Kejayaan" merupakan salah satu buku yang sentiasa aku "ulang baca" kerana penyampaiannya amat mudah difahami dan kupasannya begitu dekat dihati dan minda... :-)


Tiada makhluk atau alat yang mampu memotivasikan diri kita...melainkan DIRI KITA SENDIRI kerana hanya kita yang mengetahui kekuatan dan kelemahan kita dan hanya kita sahaja yang tahu apa yang kita niatkan, rasakan dan fikirkan...Serlahkan TENAGA POSITIF kita dengan CORAK PEMIKIRAN MEMBINA... :-)

Mengimbas Kenangan:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: