Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Wednesday, May 23, 2007

Kod Kehidupan..."Selamat Pengantin Baru"

Tahniah! kepada rakan-taulan, sahabat-handai, saudara-mara dan adik-adik aku yang begitu "bersemangat" untuk menerokai dunia baru alam berumahtangga dalam bulan Jun nanti.

Ingat...kehidupan yang baik adalah kehidupan yang saling "lengkap-melengkapi". Setiap kelemahan ada kekuatannya dan setiap kekuatan ada kelemahannya. Maka terimalah dengan hati terbuka kekuatan dan kelemahan diri kita dan pasangan kita kerana ianya "sentiasa berpasangan" dalam mencari erti kehidupan yang sebenar sehingga ke akhir hayat.
Sebagai panduan, lihatlah jari-jemari kita, tiada satupun yang serupa (jika kita fikir ideal bermakna serupa/sama). Anggapkan bahawa 5 atau 10 jari-jemari kita adalah kekuatan dan ruang antara jari-jemari kita adalah kelemahan kita. Cuba rapatkan 5 jari kanan (diri kita) dan 5 jari kiri (diri pasangan) diantara satu-sama lain (seperti gambar di atas). Bukankah begitu rapat jari-jemari dan kukuhnya ikatan jari-jemari yang kelihatan. Inilah kehidupan kita sebenarnya. Usah berfikir...Peguam hanya sesuai dengan Peguam...jawabnya mungkin sampai waktu tidurpun masih berdebat. Usah berfikir "kaki pancing lelaki" hanya serasi dengan "kaki pancing perempuan"...jawabnya mungkin dapur tak berasaplah...Fikirkan...Allah Maha Kaya... :-)

Sebagai hadiah, terimalah puisi berbentuk pantun untuk renungan...

Bunga Berseri Mekar Ditaman
Dipetik Sudah Jejaka Idaman
Hidup Bersama Penuh Dugaan
Kuatkan Iman Tetapkan Pendirian

Kata Dikota Janji Diikat
Membina Mahligai Seribu Rahmat
Ingat Sentiasa Peribahasa Keramat
Hidup Berpakat Membawa Berkat


Ikhlas Daripada:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: