Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Tuesday, May 1, 2007

Puisi Untuk Atuk

Kini Atuk Telah Tiada...

Sesekali ingatan aku membuka ruang...

Atuk pernah menghambat aku dengan rotan panjang
Aku lari lintang-pukang dan takut pulang
Masuk ke rumah ikut pintu belakang

Atuk pernah melibas aku dengan tali pinggang
Dalam diam aku menangis mengerang
Tak berani mengintai Atuk bercekak pinggang

Atuk pernah mengheret aku menaiki bas panjang
Jalan Chow Kit disusuri hingga urat tegang
Membeli baju dan kasut Raya sepasang
Jam 12 tengah malam baru kami pulang

Atuk pernah tersenyum bangga
Berkaca melihat aku gembira
Menerima Anugerah Pelajar Nombor Pertama
Dalam kelas Darjah 5 akulah Juara

Atuk pernah berhutang tak harapkan bantuan
Agar aku belajar dengan jiwa tenang
Tanpa putus menghantar wang saku bulanan
Untuk keperluan belanja di tempat orang

Perasaan aku pernah Atuk fahami
Dalam diam aku rasa terharu
Luasnya kampus UPM kalau berjalan kaki
Dibelinya aku sebuah motor Honda 'Kapcai' baru

Atuk pernah sekali lagi tersenyum bangga
Melihat aku kembali menuai usaha
Membuktikan penat-lelahnya tiada ruginya
Akhirnya aku membuktikan segalanya

Atuk pernah mencium duit aku bertalu-talu
Dalam hati mendoakan kesejahteraan aku
Ucapan terima kasih aku perlu Atuk tahu
Agar Atuk gembira dan bangga selalu

Tahun 2003 Atuk dan Nenek menunaikan Haji
Hajat Atuk telah aku tunaikan seperti dijanji
Atuk pulang dengan wajah berseri-seri
Ceria bercerita berbunga mekar dihati

Tapi kini Atuk telah tiada...
Februari 2006 Atuk telah bersemadi buat selamanya
Sebulan bertapa di Hospital sarat cerita
Walaupun tubuh Atuk layu menderita
Kalimat suci tak lekang dibibir keringnya

Kini tiada lagi ciuman Atuk pada anak-anakku
Tiada lagi Atuk untuk mencium wang kertasku
Sambil mengucapkan "Terima kasih" padaku
Walaupun ucapan itu tidak perlu

Atuk kini telah tiada...
Meninggalkan aku sejuta memori
Untuk aku jadikan azimat dan pelita
Meneruskan perjalanan kehidupan ini

Dan Nenek...
Termenung sendirian meniti hari tua
Akan aku tunaikan tanggungjawab aku sebaiknya
Menziarahi dan menghulur wang seperti selalunya
Biarlah anak-anak aku menyerap hikmahnya
Untuk mereka mengimbas ingatan bila dewasa

Terima kasih Atuk atas segalanya
Pusaramu segar, indah dan harum baunya
Kenanganku bersamamu akan kekal selamanya

Al-Fatihah...


Nukilan:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

2 comments:

fisha said...

takziah diucapkan..where's ur parent?

Zamer Rizal Osman @ ZoRrO @ Putera Halimunan said...

Terima kasih fish..aaa..Happy reading...my parent...seperti percakapan kita..u will know the answer from my cerpen...