Melodi Kehidupan


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Tuesday, May 29, 2007

Kod Kehidupan 280507-1100-1130...Ruang Kesedaran

Kod 1 : 280507-1100-1130
Lokasi : Pejabat
Senario :
Aku sentiasa percaya bahawa manusia dicipta semuanya bersih dan ingin membuat kebaikan. Cuma kadangkala ada manusia yang tersalah arah dan menyimpang daripada landasan norma dan garis panduan kod kehidupan. Didalam senario organisasi, aku kadangkala bingung memikirkan mengapakah ada kakitangan yang enggan berubah kearah kebaikan...bukan untuk kebaikan orang lain tapi untuk kebaikan diri sendiri. Aku kadangkala "naik angin'' jika kedengaran ada kakitangan yang gagal mematuhi garis panduan yang ditetapkan oleh organisasi. Naik angin kerana terdapat perkara-perkara yang dilaporkan kepada aku kebanyakan hanya melibatkan perkara "asas" yang hanya memerlukan "kefahaman peribadi" dan "logik akal" sebagai pekerja yang "makan gaji" dengan organisasi.

Petang-petang semasa memandu kereta dalam kesesakan lalulintas yang tak pernah ada penyelesaian ideal (walaupun dah wujud "SMART Tunnel"), aku tertarik dengan kata-kata motivasi Dr Fadzillah Kamsah melalui Radio ERA "...kita harus sentiasa memberikan "teguran"...jangan berfikir bahawa teguran kita tak kemana...sia-sia...orang itu tidak akan berubah..."

Kata-kata ini mengingatkan aku kepada prinsip peribadi yang aku pegang selama ini dalam membimbing kakitangan terutama dalam soal-soal pematuhan. Daripada dulu hingga sekarang, "Prinsip Kesedaran dan Bimbingan" sentiasa menjadi "Prioriti Utama" aku dalam menangani soal disiplin dan ketidak patuhan kakitangan kepada garis panduan organisasi. Aku sentiasa percaya bahawa ruang tetap ada untuk mereka berubah. Sekiranya tepat dan kena "sentuhan peribadi" kita, insyaAllah...mata hati mereka akan terbuka...Itulah "Ruang Kesedaran" aku untuk membetulkan kembali langkah mereka.

Biarlah aku "mengetuk pintu minda" mereka berulang kali dan "membebel" bagai nenek kerana aku berpegang bahawa satu hari nanti, jika tiada juga perubahan, aku boleh mengatakan kepada diriku...takpalah...aku sudah menjalankan tanggungjawab aku...kuasa untuk mengubah orang adalah diluar kemampuan aku. Aku sudah mencetuskannya...mungkin masa yang akan menentukannya... :-)

Kod Mesej:
Kesedaran yang paling bernilai adalah kesedaran yang tercetus daripada "dalaman" diri kita sendiri. Teguran, bimbingan, sistem, alat, undang-undang dan sebagainya hanya penyedia dan pencetus "ruang" untuk kita melihat diri kita dengan mata hati...


Kod Coretan oleh:
Zamer Rizal Osman @ ZoRrO
Bandar Kinrara, Puchong

No comments: